Hej!

I ett av badrummen går det in ett vattenrör till ett annat rum (har varit tvättmaskin där). Jag vill ta bort röret men är osäker på hur jag skall göra. Se bilden hur det ser ut.

Är det bara att plugga på något sätt? Hur gör man det i såfall?

Mvh
/Anders

• CIMG2133.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG2134.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort så mycket blindtarmsrör som möjligt. Byt ut T-kopplingen mot en skarv.

OK! Med blindtarmsrör menar du det rör som går från T-kopplingen in till det andra rummet?

Är det svårt att sätta in en skarv eller är det bara att skruva fast den med gängtejp?

andersw skrev:
OK! Med blindtarmsrör menar du det rör som går från T-kopplingen in till det andra rummet?

Är det svårt att sätta in en skarv eller är det bara att skruva fast den med gängtejp?
Jag tror Pepe menar att du ska byta ut T-kopplingen (tre-vägs)mot en rak koppling(två-vägs)

Det blir alltså ingen "blindtarm" Du behöver dock kunna flytta rören ca 1 cm för att byta kopplingen.

Eller kan du göra det ännu enklare och bara sätta ett lock på t-kopplingen så slipper du greja med rören.

Det låter ju enklast helt klart. Jag antar att ett sådant lock bara är att skruva på?

Ja det är det, ska ligga en packning i locket innan du skruvar på det.

jag var borta på Hornbach och fick tag i en plugg. Men det var inte en sådan som du beskriver ovan, utan det var en slags diamantformad kula som skulle i röret och sedan skruvas den fast med muttern på T-kopplingen. Verkar rätt... eller?

funkar också utmärkt, Blir väl en lite cleanare look med locket bara. Kopparpluggen syns ju lite. Du lär knappast tänka på det.

Det var en sådan här va?

• rörplugg.jpg
yep, exakt en sådan. jag köpte ett par olika storlekar (10 och 12) eftersom jag är osäker på vilken storlek jag behöver. får testa i morgon och lämna tillbaka den som inte passar. Tack alla för hjälpen! (jag var nära att ringa en vvs-firma...)

köp lite tätpasta+lin eller sådan där tunn gängtejp också om det redan inte ligger något sådant i din mekarlåda. :)

ok, jag måste ha det alltså? kommer den droppa annars?

Nej där ska du inte ha nått lin eller gäng tape. Ta gärna lite tätpasta men det är inte viktigt så kan du ju lossa och vrida ner T så slipper du se proppkonan. Proppkona är mycket bättre en ett lock med packning tycker jag.

Har inte en aning men det ser ut som den pluggen tätar på kona, samma som skäringskopplingen och då ska det inte vara lin o pasta.

Protte

Precis, en sådan plugg tätar på samma sätt som en klämmringskoppling. Det ska alltså inte vara nåt tätmedel på den alls. Möjligen kan du smörja gängorna till muttern med lite vanlig smörjolja.

Ett annat alternativ är att du skaffar en skarvkoppling i stället. Ta bort T-kopplingen och sätt skarven där. Det är den klart "cleanaste looken".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.