Byggahus.se

Några gårdsbrunnsfrågor...

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Jag har påbörjat en dränering nu så här på höstkanten och har några funderingar nu när jag står i begrepp att sätta gårdsbrunnen. (diam. 350mm)

* Hur tätar jag mellan brunnen och rören? (Takvattenavrinning, dränrör och utlopp)
    * Vad är ett lämpligt avstånd i höjdled mellan inkommande dräneringsrör och utlopp?

/Jakob

2. S
    Medlem Nivå 6
    Tänk på att ha avstånd mellan botten av brunnen och utlopp, så du får en sandfälla. Särskilt som du tänker leda takavvattningen dit.

Visst har du sett att det finns färdiga gårdsbrunnar? De jag har sett har någon form av gummitätning run t in och utlopp.

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Färdiga kostar multum, jag tar en bit 200 mm eller grövre avloppsrör på högkant. In och ut kan ha samma höjd och det är bra om botten är djupare än utloppet så sand fastnar där det går att komma åt.

Protte

4. gadeberg
    Medlem Nivå 9
  5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Vad ska ni med gummimuffar till? Det gäller att få det så otätt som möjligt så vattnet dräneras bort. Ett hål några mm större och dräneringsgrus runt om.

Protte

6. S
    Medlem Nivå 1
    Protte: Låter bra att inlopp o utlopp kan ha samma höjd. Jag kommer ha åtminstone en 20-30 cm under utloppet som sandfång.

Gadeberg: Jag kommer ha min brunn ungefär som din skiss, men med mindre höjdskillnad mellan dräninlopp o utlopp.

Däremot känns det som att det vore lämpligt att ha utloppets genomföring någorlunda tät - jag vill ju få bort vattnet från brunnen, eller tänker jag fel?

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Jo du tänker nog lite fel, OK det rinner ut men det rinner in mera.

Protte

8. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Min skiss är inte jätte skal enlig. Jag har tät botten, 40-50cm sandfång, utlopp, därneringen från ena sidan sitter kanske 10cm över. Sen kommer andra rör från dagvatten och dränering på en massa olika höjder.

Att det ska vara tätt tror jag spelar mindre roll. På två av mina rör har jag gjort som Protoypen, lagom stort hål och sen singel runt. Låter man sedan ingående sticka in lite behöver man ju inte täta runt.
    Har man inte ett lagom stort borr är det även ett ganska stort precions arbete att såga ut ett perfekt hål till muffen i en vägtrumma