Vatten & Avlopp
Ahlbom: Efter att ha läst igenom tidigare inlägg så har jag beslutat mig för att dra det "innan" duschen och handfat. I värsta fall får man kanske i framtiden lägga till en vackumventil vid slutat om det inte funkar som jag har tänkt. Tack för hjälpen!
DjAlbert: 7 bar ja ... Det skulle jag vara glad om jag hadde , har typ 1 bar som bäst .. gammal ledning i backen som är totaltäppt .. kan vara ventilen i gatan okså , vet inte riktigt ... Men jag har vart med om ett ställe där de hadde 12-14 bar beroende på tidpunkt på dyngnet .. Där var det ett sjuhelvetes tryck .. Det var i ett bostadsområde där det fanns några större garaget för
m.a.g: Lossade de fyra skruvarna och tog bort tryckströmbrytaren. Där under låg ett gummi-membran som jag sköljde av. Kunde inte se smuts eller annat i röret. Det har iaf fungerat (3-4 ggr) nu... Hoppas att jag avhjälpt problemet. Vad som egentligen var fel vet jag inte. Om det inte bara var membranet som strulade...
S3: En tumregel är att man ska ha ett varv/dimensinon. Ex dy 20 = 20 varv osv
ByggaNytt: http://www.uponor.se/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=2115 Anvisning - Reparation av skadat golvvärmerör: http://www.uponor.se/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/HS_Archive/Utgångna%20broschyrer%20-%20Golvvärmesystem/5_108.pdf
Pelle Persson: Nya regler efter årskiftet...som säger att det inte får finnas dålda skarvar. Det är helstopp på den biten! Det jag säger att man får inte skarva rör i bjäklag men försäkringsbolaget kan säga att det är okej. Det är dom och ingen annan som säger ja eller nej att köra med dolda skarvar. I ditt fall så säger dom säkert att det är ok om en kille med yrkeskunskaper utför jobbet
prototypen: Rasrisk, klarar ni detta så finns väl inga andra problem. Prototypen
citactiva: http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/70283-vattenfilter.html
Staffans2000: Glöm inte bort att "täthetsprova" genom att spola igenom så mycket vatten som möjligt samtidigt.
Staffans2000: Jajjamensans. Vv till vänster & kv till höger. Kuriosa: på Italienska vv-kranar står det "Caldo". Har någon sett en annan standard någon annanstans än våran?
Coolman: Kolla med ditt f-bolag. Det är de som ersätter dig vid läckage. Inte nån snubbe från Comfortbutik!
S3: ROT holkarna har större fot så dom täcker dom gammla hålen, men du får ha riktigt flyt om hålen ska passa.
Linnex: Ja. Använd lin till att täta. Inte gängtejp. Glöm inte smörjpastan på linet.
Norrlandsbosse: Lutar mot nya ledningar. Tanken att löda fanns, men med en massa sågspån o annat fint torrt virke så föll det alternativet. Har precis börjat borra ett provhål, men då "brann" borrmaskin. Gör ett nytt försök imorgon. Tack för ett snabbt svar i alla fulla fall. //Bosse
Sveng: Om radiatorerna ingår låter det rimligt. Tag in flera offerter!
Norrbyn1011: clas ohlsons är inge bra....jag har en pumpautomat från rusta jag kör provisoriskt på tills vi fått kommunalt...det har körts torr några ggr tom o funkar änn....hade en clasohlson innan den pajade rätt snart,dock gick den torr o koka några ggr....har dålig brunn. Sattsa på en riktig DAB pump eller nåt så slipper man strul...finns inge värre änn utan vatten o tanten blir sur...jag
Fotografen: Ex blandare med kran: [bild] Finns separata ventiler att sätta på diskbänken också, med rören under men just nu hittar jag ingen.
Peppe_Ronin: Tjena! Även jag är i startgroparna för att installera diskmaskin vilket inte var förberett för innan. Blev lite överraskad när jag hörde av "min" rörmokare att avstängning för diskmaskinen bör sitta ovanpå själva diskhon, eller om det var att han bara var certifierad att installera på det viset (låter mysko men ändå). Dum som jag var köpte jag en blandare från IKEA (alla
MathiasS: Byggbo skulle kunna vara några kronor billigare, men det brukar skilja rätt lite mellan nätbutikerna.
S3: Bra val Dom glödgade är nästan omöjliga att få raka och lyckas du med det så kommer dom garanterat att bli tilltufsade i efterhand, även om man klammat tätt.
prototypen: Bara för att utesluta nuvarande avluftning, tejpa över den också. Det blir lite trassel med vattenlåsen men för att utesluta lukt från avluftningen i några dagar. Det skulle även gå att sätta en vacuumventil i den yttre avluftningen bara för att felsöka. Den kanske inte är gjord för utomhus men några månader håller den utan vidare. Vacuumventilen släpper bara in luft, släpper
Staffans2000: Spolmekanismer ser olika ut - beroende på tillverkare, MEN dom har en sak gemensamt - dom är lätta att greja med. Det svåraste kan vara att klura ut hur sjutton man får av locket!!!! Är det gamla grejor, är de gjorda av ihopskruvade mässingsdelar. vanliga fel-igensatta små hål eller trasiga gummidetaljer-"membran". Nödvändiga verktyg=Tång & skruvmejsel + ditt gem. Nya prylar är
vojma: Kontakta din lokala fjärrvärmeinstallatör. Oftast isoleras fjärrvärmen inomhus men den plast du menar. Om inte fjärrvärmeinstallatören plastar själv så anlitar de någon plåt/isolereingsfirma. Materialet kallas plastplåt. Räkna efter hur många 90* böjar du har då det finns färdiga plåtar för detta. Om du inte hittar så hör av dig så kan jag fixa åt dig. /V
P-plats: Var och kollade lite närmare i går kväll och det visade sig vara kopparrör... ...man ska inte som amatör tro så mycket utan kolla först! ;)
Cedrix: Ok, passar stödhylsor till alla olika typer av Cu rör, oavsett godstjocklek? Eller ska det vara någon special hylsa?