Jesca_j
Jesca_j: Jag hade samma problem med min vattenberedare men fick till svar här i forumet att det är fullt normalt att det emellanåt kommer lite vatten i övertrycksventilen. Annars så finns ventilen på de flesta vvs-butiker och eventuellt på Jula/Classe/Coop och den kostar ett par hundra.
1 svar · 6,1k läst
Åsa76
Åsa76: bra! Tack. Böjen sitter lite dåligt till då inspektionslucka är omöjligt då den kommer uåpå nära dushen och går ner i vägg......
7 svar · 21,9k läst
S
synpunkter: Det finns hos varande rörmokare och även på de flesta byggvaruhus.
5 svar · 9,5k läst
prototypen
prototypen: Kondens på inkommande kallvatten? Prototypen
1 svar · 2,9k läst
phl
phl: Nu har jag förvisso aldrig gjutit någon betongplatta men om jag någon dag får för mig att göra det hade jag sett till att vara 100% säker på att det inte blir något insteg till badrummet. Med andra ord, se till att hellre har för lågt golv i badrummet och sedan bygga fallet med mer flytspacklet, än att ha för högt golv och få ett insteg.
2 svar · 2,8k läst
J
JohanKson: Jag söker efter en golvbrunn som bygger så lite som det bara går. Är det denna som jag söker? Artnr 3382 på rinkaby. Är lite dålig på avloppsfacktermerna :)
0 svar · 1,2k läst
B
Bricky: Aha, tackar!
2 svar · 2,5k läst
L
lordi: Om man inte använder golvbrunnen regelbundet, så kan man behöva hälla en skvätt vatten i den då och då, för vattnet i vattenlåset dunstar bort. Men det märker man när de börjar lukta avlopp.
5 svar · 6,8k läst
phl
phl: Precis, en rörbockare är inte bara något som böjer röret över en cylinder med rätt radie. "Kanalen" i vilken röret förs har en bredd som gör att röret inte kan breda ut sig åt sidan och därmed bli platt.
13 svar · 27,6k läst
prototypen
prototypen: Prova med en gummitätning ( finns i många dimensioner och väldigt flexibla) + en plastpropp. Prototypen
1 svar · 3,8k läst
blanken
blanken: Japp... Tack för snabba svar... Tror det lutar åt PEX / RIR 15 x 2.5. Men hur är det med böjningsmöjligheterna med denna slang? Är den inte jävligt stiff?
5 svar · 9,7k läst
L
lordi: [citat] Stämmer precis. Jo wc-stosar finns både som raka eller 88graders böjar. Den ska kopplas till en muff, men den hamnar ju i golvet.
4 svar · 7,6k läst
C
carleone: Hej, vi står i färd att gör aung. samma sak som du beskriver på vår BR. HUr har det gått med renoveringen och kontakterna med stadsbyggnadskontoret? Ventilationen, KA etc.
4 svar · 3,5k läst
·
P
Pelle Persson: bocka byglar av armeringsjärn som ser ut som kramper och slå ner över rören Najetråd kan ge sig
4 svar · 5,6k läst
J
jon_h: Förlåt, nu var jag en smula dum. Det gäller ju att kunna ansluta spygatten till en brunn också, en normal brunn har ju max 40 mm anslutning, så det blir ju en strypning av flödet ändå.
3 svar · 4,2k läst
J
JohanKson: Ingen som har nåt tips?
6 svar · 4,5k läst
ama3282
ama3282: Efter att jag pratade med en leverantör av minireningsverk fick jag följande förslag: Sandbädd eftert minireningsverk: Dim: 7 m2 / hushåll Vid större bäddar kan man minska. I vårt fall 10 hushåll med kunde ca 50 m2 bli bra. Djup: 0,8-1,0 m Material: Tvättad sand (0,8 mm)
3 svar · 6,0k läst
Mattias_K
Mattias_K: Tackar och bockar!
6 svar · 10,3k läst
P
Peter_-_Emma: Jag har hackat upp ett betonggolv och under detta fanns ett avlopp med gjutjärnsbrunn och betongrör samt ett separat 110mm plaströr. Golvet är troligtvis gjutet på senare delen av 60-talet och innan dess var det trägolv i utrymmet Kan dessa vara lagda samtidigt?
0 svar · 3,1k läst
H
handersson: Här står nog det mesta: http://www.vvsi.se/download/3117/Branschregler_brochsyr0601.pdf
1 svar · 4,5k läst
A
anaitis: Prova att isolera invändigt med tex mtrl från liggunderlägg. Det ska klistras med vattenfast lim naturligtvis. Om det blir springor kan man fylla i dessa med fogskum, men spruta sparsamt!
4 svar · 9,2k läst
L
Linnex: Är det någon som vet om plusprisolens isolering är diffusionstät och rören då går att använda till kylanläggning?
0 svar · 1,9k läst
X
Xiter: Hej, Ska snart borra genom källarväggen för att dra in ett avloppsrör från garaget till bostadshusets avlopp. Jag tänkte mig ett 110 markrör för detta, är det korrekt? Är det något jag bör tänka på vid borrningen eller tätningen av väggen efteråt?
0 svar · 2,4k läst
J
johanfa: din pump klarar förmodligen inte att leverera högre tryck under givna förutsättningar... förmodar att du har en vanlig ejektorpump med återledning ned i brunnen ... du kan ju kolla antalet ringar på den ... det brukar vara en fingervisning .. har för mig man brukar säga 1 ring = 1 bar när det gäller vanliga grundfos ejektorpumpar... För övrigt låter trycket helt normalt... man
1 svar · 5,5k läst
B
BAS: Hydropressens storlek har inte så mycket med hushållets storlek att göra. Det är flödet i ledningarna som avgör hur stor hydropressen bör vara. Stor hydropress ger mindre tryckförändringar för viss mängd vatten än en liten hydropress. Stor hydropress gör att pumpen slipper slå till och från så ofta. En nackdel med för stor hydropress är om du vi ha kallt vatten att dricka. Du
4 svar · 14,1k läst
K
Kurtivan: Min trekammarbrunn består av två brunnar byggda med brunnsringar. I den andra brunnen sitter en mellanvägg. Den var byggd av bräder men spikarna rostade av och alltihopa föll ihop som ett plockepinn. Jag tillverkade sargar av tryckimpregnerat och fäste en vanlig takplåt i sargen när jag reparerade vår trekammarbrunn.
6 svar · 10,6k läst
C
cincy: [citat] Problemet är att längst upp så smular sig röret, eller ja man kan hacka loss bitar, så det är nog inte helt friskt. Vi kommer byta, men jag fattade inte ett ord av vad du skrev "ang gamla pvc avloppsrören så är det INTE längre tilllåtet att förlägga vid ny samt vid ombyggnader". Får vi (vi och vi vi anlitar en VVS:are som hjälpt oss innan), inte koppla ihop nya rör med den
9 svar · 5,0k läst
·
K
Koholmen: Jo, det är någon typ av Pex-RiR, tror att det är LK-universal A rör. Varm- och kallvatten ligger dock i samma ränna, är detta ok så länge det är RiR? Flera varmvattenrör (två radiatorrör + varmvatten) ligger bitvis i samma ränna som kallvattenröret. Tusen tack för snabba svar! =D
5 svar · 2,7k läst
H
husolle: TACK nu sover jag bättre.
3 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.