12 402 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Rörkopplingar i vägg. Vad är ok?
Hej,
Min rörmockare har byggt in en Ibox i väggen. Detta plus att det är en del kopplingar inne i väggen pgr av boxen. Under kopplingarna har de satt en plastlåda med rör som går ut bakom toaletten. Alltså typ skvallerrör.
Vatten stängs av i köket under diskbänken där även rör kommer ut.
Min fråga är om denna typ av kopplingar i väggen är godkänt? Enligt rörmockaren är det ok pgr av skvallerrören.
Efter läst lite i forumet blir jag dock osäker på vad som gäller. Någon som vet fakta kring detta?
Om det blir problem är det rörmockaren som står för garantin? Eller?
Stort tack på förhand!
Min rörmockare har byggt in en Ibox i väggen. Detta plus att det är en del kopplingar inne i väggen pgr av boxen. Under kopplingarna har de satt en plastlåda med rör som går ut bakom toaletten. Alltså typ skvallerrör.
Vatten stängs av i köket under diskbänken där även rör kommer ut.
Min fråga är om denna typ av kopplingar i väggen är godkänt? Enligt rörmockaren är det ok pgr av skvallerrören.
Efter läst lite i forumet blir jag dock osäker på vad som gäller. Någon som vet fakta kring detta?
Om det blir problem är det rörmockaren som står för garantin? Eller?
Stort tack på förhand!
Idag bör man principiellt inte ha kopplingar i en vägg pga av riskerna vid ev. framtida läckage.
Jag kan inte tillräckligt om Din konstruktion för att ge ett entydigt svar.
Den som däremot skall kunna svara är Ditt försäkringsbolag. En besiktning av försäkringsbolaget ger Dig svar på hur de skulle behandla ett skadeståndsanspråk i framtiden - eller om det skulle hända nu. Kräv att få ett skriftligt utlåtande vid besiktningen.
Jag kan inte tillräckligt om Din konstruktion för att ge ett entydigt svar.
Den som däremot skall kunna svara är Ditt försäkringsbolag. En besiktning av försäkringsbolaget ger Dig svar på hur de skulle behandla ett skadeståndsanspråk i framtiden - eller om det skulle hända nu. Kräv att få ett skriftligt utlåtande vid besiktningen.
Om lådan är vatten tät är det ok.
skvallerledningen måste komma ut på ett väl synligt ställe bara.
Dom andra kopplingarna som du säger är i väggen men inte i lådan är det värme eller vatten?
På värme rör får man ha vilka godkända kopplingar som och montera dom i väggar hur mycket man vill. Men det vill man så klart inte.
skvallerledningen måste komma ut på ett väl synligt ställe bara.
Dom andra kopplingarna som du säger är i väggen men inte i lådan är det värme eller vatten?
På värme rör får man ha vilka godkända kopplingar som och montera dom i väggar hur mycket man vill. Men det vill man så klart inte.
Roggan83 skrev:Om lådan är vatten tät är det ok.
skvallerledningen måste komma ut på ett väl synligt ställe bara.
Dom andra kopplingarna som du säger är i väggen men inte i lådan är det värme eller vatten?
På värme rör får man ha vilka godkända kopplingar som och montera dom i väggar hur mycket man vill. Men det vill man så klart inte.
Har tagit bort ett element och pluggat utgångarna, d.v.s att termostat och den andra vetilen är kvar + att jag har satt dit anpassade proppar, med såndär invändig koning.
Bredadar just nu denna väggen, så desas koplingar hamnar inuti väggen när jag är klar. Är det alltså OK(enligt regler) att lämna det såhär utan inspektionslucka.
Klicka här för att svara