Jag har Haft några rörläggare hos mig som dragit nya avlopp och nytt vatten i hela huset samt sättit in ny värmepump. det blev kanon...
I köket har jag ändrat lite på planlösningen sedan detta gjordes och behöver därför dra om vattnet lite. det kommer upp varm och kallvatten ur källaren genom två Pexrör (rör i rör). så min fråga är helt enkelt vad skall jag hitta på nu? min tanke är att jag skall gå över till kopparrör (finns det speciella kopplingar till detta...??) och dra de i sockeln till rätt ställen (diskho och diskmaskin...)
vad skall det vara för dimension??

Är det någon som vill hjälpa mig lite med hur jag skall gå till väga.
Jag har inga problem med att köpa lite verktyg om det behövs då jag tänkt göra liknande saker i tvättstugan.

tack så länge.

är det ingen som kan något om detta...? :-)

vore super om någon kunde hjälpa mig...

tack!!

Om rören ska dras synligt behöver du iaf kromade rör. Vilken dimension du har på rören nu avgör ju vad du ska köpa. Detta mäter du enkelt genom att mäta utvändigt mått. Ofta står det materialtjockleken tex 3mm och då drar du bara 6 mm från diametern och vips vet du alla mått.

Allt du behöver finns på rinkaby rör.

tack för svaret.
rören skall ju inte vara synliga, de kommer att ligga i sockeln i köket, alltså under skåpen. då funkar det med vanliga kopparrör va...?

Borde fungera hoppas jag för jag ska göra samma sak, dock koppar hela vägen i kåken. ;)

klarar man detta med skiftnycklar, bockare och rör-avskärare skruvmejslar och kanske något annat verktyg man redan har...?? eller har jag missat något viktigt??

tack...

Har ingen erfarenhet av PEX, men för kopparrör klarar du dig. En billig kniv behöver du också.

gott!!! då skall jag hem och mäta, så får vi se hur det går... :-)
tack för all hjälp...

Du ska nog skarva med vanliga klämringskopplingar, en gissning är att rörirören är 15mm, så då ska du ha 15mm kopplingar.
Tänk på att du ska ha en speciell kona inuti pexröret, med lite större "krage" på.

I min källare hade jag vanliga 22mm kopparrör som jag satte på t-kors på och med en förminskning till 15 för att gå på med rörirör. inga problem...

Varför inte fortsätta med pex ? Så slipper du köpa rörbockare,o röravskärare (om du nu inte vill
ta första steget på rörmockarverktygslådan ;-). Då klarar du dig med kniv o skiftnyckel.
Tänk i så fall på att köpa pex halvkoppling. Det andra alternativet är prisolrör.
Inget av dessa blir snyfft för utanpåliggande montage dock.
(du köper prisol eller pex i metervara tex från rinkabyrör).
Pex ca 20kr/m, Cu, 60kr/m, prisol 75kr/m (cu priset har rusat i höjden...)
Om pex funkar beror naturligtvis på om du har utrymme för mjuka böjar etc,
men det brukar man ju ha i en sockel.

/M

Ja jag håller med. Kommer rörn upp så dom inte syns sen är det mycket smartare med pex.
Syns dom hade jag dragit cu till köks skåpet och fortsatt med pex i sockeln. Kolla som sagt vilken dim röret har är det 15 är det bara att dra vidare med en vanlig klämrings koppling och ha stödhylsa i pex röret. Kolla noga för rört kan även vara 16mm och då är säkert inte ett wirsbo rö du har utan ett från LK. Finns fler fabrikat men något av dom märkerna är troligast att det är.
Är röret 16 mm passar inte en klämrings koppling. OK det finns 16-15 kläm kopplingar men du hittar ingen stödhylsa som fungerar. Då måste du ha den här halvkopplingen dom pratar om. När du ska köpa den kan du inte bara säga att du ska ha en halv koppling för då får du garanterat fel. En vanlig halv koppling är en sån som sitter skruvad mot din WC där roret slutar och en sån vill du inte ha. Nej se till att den är till 16 pex finns 20 och större med men så stora rör är det inte. Så köper du en 15 klämrings koppling också och skruvar bort muttern och konan och sticker i pex halvkopplingen i 15 kläm kopplingen.
En sak till. Kolla så det inte är en rund metal ring i mitten på pex röret då är det inget pex rör utan ett alupex eller pal rör som det heter nu. Är det det är det viktigt att det är ett plast skydd i botten på halvkopplingen så att det inte blir metal mot metal.

Tack för eran hjälp. jag var i går nere i vvs butiken och dem sa likadant, fortsätt med pex...
Det är wirsbo jag har. så det borde inte bli några problem.

så så blir det. så jag köpte lite kopplingar och skall hem i kväll och ordna till det. så är det ur världen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.