M
MatsT: Hej, Du skjuter in röret till stopp. Exakt mått och antal varv du ska dra beror på fabrikat så det lättaste är att skjuta in, ritsa o mäta för att sedan flytta över måttet till det rör du ska kapa. (detta underförutsättning att absolut exakt mått är viktigt, ofta har man väl en mm eller så att spela på). En del fabrikat har måtten angivna i mont anvisning (tex. broen nedan)
2 svar · 5,9k läst
N
nisseman: Någon som vet vad Kärchers tryckströmbrytare ligger på för pris?
2 svar · 5,0k läst
D
Dave R: [citat] Om du med "hålet" avser vertikal ledningsdragning så brukar man rita rörledningar i naturlig storlek först om de har en diameter på över 50mm. Man ritar alltså inte vertikala ledningar mindre än 50mm när man pratar om planritningar i skala 1:50 eller 1:100.
2 svar · 3,4k läst
M
marcust: Idag sitter luftningen mellan wc och ansl. till tank, så fuktionen är väl dubbel. Meningen var att dra luftningen till ett annat läge och montera automatavluftare, men då sker ju inget utsläpp av luft som du påpekar. Frågan är vad som händer om tanken blir oluftad......har för mig att jag sett lösningen tidigare utan att problem uppstått! Det finns väl kolfilter annars, om det kan
4 svar · 13,2k läst
Sne4
Sne4: [citat] Jättebra att ni ger ert barn flaskvatten. På de flesta träffar man får på nätet när man söker på järn och barn så står det ofta något med att "järn kan man inte få för mycket av". Små barn ska dock sakna förmågan till att själva begränsa sitt järnupptag, vilket kan leda till förgiftning. Vet dock inte hur mycket som är för mycket. Om ni är intresserade av mer
7 svar · 6,9k läst
Carisma
Carisma: [citat] Det stämmer, idag gäller 3-kammarbrunn (eller slamavskiljare som det brukar stå numera) eller minireningsverk som kommer mer och mer, pga de nya miljökraven.
5 svar · 1,9k läst
phl
phl: Med vinkeln och trycknippeln blev det precis exakt hur bra som helst ;)
8 svar · 7,7k läst
prototypen
prototypen: Frigolitmössan på vacuumventilen verkar fungera även i kalla Norrland (Umeå), jag har haft avluftning på kallvindan sedan 1979. Det går även att ha den innomhus, jag har 3 st sådana också. Luktar det så finns det nya hela. prototypen
1 svar · 2,4k läst
P
pjac: Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer. Temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60
3 svar · 3,3k läst
prototypen
prototypen: Det sitter säkert ett tätslutande lock på röret så vatten som rinner ned under locket kommer nog inte längre. Med en ritning på rören så är det enklare att besluta. En rensmöjlighet är mera svårjobbad om den ligger 1,5 m ner i marken. Prototypen
3 svar · 3,2k läst
prototypen
prototypen: Sliten kran, renovera eller köp ny. tätningen orkar inte stänga riktigt och kommer i vibration. Prototypen
2 svar · 2,0k läst
Q
quilding: Nah, jag hittade alltså ett hundratal sådana ute i ladan och tänkte om det fanns nåt värde i prylarna. Med tanke på att de kostade typ en hundring styck hos VVS-guiden så kanske jag kunde tjäna en hacka på att sälja dem... Men det verkar svårt då om ingen använder dem längre.
2 svar · 1,1k läst
L
LitenRöd: [citat] Då försvinner ju i alla fall rätt mycket tvekan om att vattentrycket är bov i dramat! Frågan är då bara varför jag inte får in vatten i källaren när det regnar utan snarare när det är fint väder (senast mitt under dagarna med 30+ grader). Tur att brunnen finns då så man tydligt ser problemet och betydligt enklare kan åtgärda det. Ska bara införskaffa en koppling mellan
5 svar · 4,7k läst
J
jakim: Tack för svaren, jag har varit på resa en vecka.... Jo, det är Wirsbos gröna pexanslutningar som avses. Jag har kollat på Uponors hemsida men inte riktigt hittat vad jag söker... :)
5 svar · 5,0k läst
A
steelis: [citat] finns på Coop Bygg också.
6 svar · 17,2k läst
·
N
Nilsson2: Det är inte så att vattenlåset är otätt och släpper igenom luft?
2 svar · 2,4k läst
R
Rorkrokarn: 75 rör och 1cm fall per meter blir finfint.
1 svar · 11,4k läst
M
Mats: Det ska gå tycker jag. Man kan gå rätt grunt med röret från huset till brunnen. Gäller bara att man lägger markisolering ovanpå så ordnar det sig
3 svar · 4,1k läst
prototypen
prototypen: Det var första gången jag har hört något liknande!!!! Koppla ihop det i en logisk ordning och ett rör till ovanvåningen. Prototypen
1 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Sätta in en duschkabin som föreslagits är väl en 8000 plus lite rördelar och någon som sätter in den. Flytta väggar, nytt tätskikt, kakel o klinker, golvärme, spotlights tja 100-200 papp. Prototypen
1 svar · 4,5k läst
O
OppfinnarJocke: Jodå, sugslangen är fylld och håller vattnet kvar. Backventilen är ny och håller trycket iaf upp till 3 bar, och när jag testar att suga i den (manuellt) öppnar den utan problem, så den funkar. Jag har också tryckt ut luft i sugslangen hela vägen ut, så det är inte stopp i den. Men... som innan, pumpen pumpar inte upp nåt vatten. Jag har fyllt pumpen och låtit den pumpa en stund,
7 svar · 21,9k läst
·
Faidros
Faidros: Enligt Plan- och bygglagen krävs en bygganmälan för "installation eller väsentlig ändring av anordningar för vattenförsörjning eller avlopp i byggnader eller inom tomter". Du får väl bedöma själv om det du skall göra är en "väsentlig ändring". Själv skulle jag strunta i bygganmälan.
4 svar · 5,7k läst
P
Pelle Persson: jordalger och lösningen är klorin
13 svar · 14,9k läst
Z
zingo: Oki doki, men systemet ligger 5 mil härifrån och jag ska inte dit förrän onsdag eller så.
8 svar · 3,2k läst
phl
phl: Såg det oxo, den nya är rätt ful tycker jag. Den gamla var mycket snyggare men förmodligen är den här mer lättnavigerad.
2 svar · 2,6k läst
L
lordi: Bor du väldigt långt nordväst i skåne, så har du Bjäre Rör i Grevie. De jobbar både med entreprenörer och privatpersoner
1 svar · 1,8k läst
tussee
tussee: Vad jag vet tål inte PEM slang varmvatten, tror den är maxad till 50 grader.
8 svar · 20,8k läst
J
jojjje: På med full värme, hyr en värmekamera (Kostar någon tusenlapp, men mycket billigare en en punkterad slang), slingorna syns perfekt!
1 svar · 6,8k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag hade samma problem med min vattenberedare men fick till svar här i forumet att det är fullt normalt att det emellanåt kommer lite vatten i övertrycksventilen. Annars så finns ventilen på de flesta vvs-butiker och eventuellt på Jula/Classe/Coop och den kostar ett par hundra.
1 svar · 6,1k läst
Åsa76
Åsa76: bra! Tack. Böjen sitter lite dåligt till då inspektionslucka är omöjligt då den kommer uåpå nära dushen och går ner i vägg......
7 svar · 21,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.