Min mamma har köpt ett litet hus hon tänker använda som sommarstuga, tidigare har dock folk bott året runt i den. Nu kommer frågan om hur man gör bäst på vintern när det gäller vattnet.

Varmvattenberedaren står i ett förråd som inte har kontakt med övriga huset. Givetvis går en del värme in dit, men om det är riktigt kallt ute (huset ligger iof i skåne) så vet jag inte om inomhustemeraturen på minst 15 grader (hon kommer att åka dit ibland så kallare än så blir det aldrig) räcker för att det utrymmet ska vara varmt året om. Alla vattenrör verkar ligga i bjälklaget utom varmvattenröret till köket, som går oisolerat i torpargrunden bort till köket (ca 6-7 meter). Det finns en avstängning på det röret direkt under varmvattenberedaren, men det kommer ju inte gå att tömma eftersom det är som ett "u" där lägsta punkten är långt under avstängning och urtappningsställena.

Som jag ser det finns det ett antal sätt att lösa problemet, men jag vet inte vad som är bäst:

1. Stänga av vv-beredaren och låta vattnet stå och droppa i köket, så att det blir flöde i röret, kombinerat med en frostvakt i förrådet.

2. Isolera röret och låta vamvattenberedaren vara igång hela tiden.

3. Isolera röret och lägga värmeslinga? (tror jag man kan göra...)

4. Montera ett T på röret under huset och en ventil för att kunna stänga av under vv-beredaren och tömma röret under huset, sedan låter man vv-beredaren vara igång.

Vad säger expertisen, hur löser vi det här?

Tack på förhand.

Det låter mycket dyrt att ha VV-beredaren på i månader. Själv slår jag av VV-beredaren om jag åker från stugan en dag. Och temperaturen sänker jag till fem grader om jag åker ifrån några dagar. Är själv inte i min stuga mycket på vinterhalvåret.

Jag har inte förstått exakt hur vattenröret går från förrådet till huset. Du skriver att det inte har kontakt med övriga huset. Sen skriver du att det går värme dit. Litet motsägelsefullt, men jag tolkar det som att förråd och hus ligger vägg i vägg, men man måste gå ut ur huset för att komma in i förrådet. I så fall går vattenledningen relativt isolerad från förrådet till huset.

I så fall tycker jag:
- Stäng av VV-beredaren.
- Installera frostskyddsvakt i förrådet. (En frostskyddsvakt är väl billigare i drift än att ha VV-beredaren på?)
- Montera ett T och en kran vid lägsta punkten och töm ledningarna inför vintern.

Sen skadar det inte att isolera ledningarna om de går i torpargrunden.

Men hur är det med vatten fram till VV-beredaren? Jag antar att det är egen brunn? Har ledningen till den frostskydd?

Jag var kanske lite otydlig där, förrådet är en del av huset, fast med dörr enbart utifrån (alltså ingen dörr inifrån huset till förrådet). Det var det jag menade med "ingen kontakt". Det är inte egen brunn, det är kommunalt vatten, så jag tror inte det är några problem med vattnet fram till vvb.

Nå, dåså, då gäller mina åsikter fortfarande.

Om det är kommunalt VA så är det sannolikt så att vattnet kommer in på frostfritt djup, men kolla det! När vattnet installerades så gjorde kanske husägaren vissa saker själv. Det brukar åligga fastihetsägaren att dra vatten från tomtgänsen. Går vattnet rakt ner i marken inne i förrådet? Vet kommunen något?

Jag har gjort det själv nyligen nämligen. Jag drog sista 12 meter fram till huset på icke frostfritt djup. Därför la jag 13 meter värmekabel i slangen. Det kan du också kolla på inkommande vatten.

Men om förra ägaren inte har haft något bekymmer med det så är nog inte det något problem.

hmm, eftersom föregående ägare bott där året runt och huset som sagt är beläget i skåne så tror jag inte de brukar behöva ta hänsyn till kylan alls... Jag har faktiskt inte riktigt lokaliserat var det ingående vattnet kommer, för det kommer inte direkt till vvb:n i alla fall. (i krypgrunden vid vvb:n ser jag bara det berömda oisolerade röret till köket...)

Jag får nog ta med mig lite oömma kläder och kräla ett varv i krypgrunden och försöka lista ut hur a och b hänger ihop... Vad kul för mamma att hon har köpt sommarstuga... *suck* ;)

Tack för input förresten. :)

Ja, det skadar inte att känna till sitt hus.

Anledningen till att rören ska tömmas på vintern är att om vattnet fryser så går rören sönder.

Värmen inomhus värmer upp krypgrunden, så är det 15 grader året runt så är det nog inga problem. Men det finns mycket pengar och energi att spara på att sänka temperaturen. Och vi ska tänka på miljön.

Bäst ekonomiskt är ju att sätta en ventil mitt under och tömma. Sånt är dock lätt att glömma.

Undrar om man inte kan byta rör mot plastslang och på det sättet strunta i om det fryser eller inte. HAr själv en del plastslang som det fryser i (till en gäststuga) och slangen går då aldrig paj.

Alternativt finn en plats där du kan sätta en gen och sen kör du in värmekabeln inuti röret om dimensionen tillåter detta. Vet inte hur värmekabel gillar varmvatten dock.

Mitt hus känner jag till, men uppenbarligen behöver jag se till att lära känna mammas också...

Självklart ska man tömma för att akta rören, det var där jag började (i söndags...). Mamma kommer att ha varmt i huset eftersom hon bara har 20 minuters bilväg till stugan och hon tror hon blir dålig på att använda huset om det står kallt, jag är beredd att hålla med och hade gjort likadant. Det lutar nog åt varianten att kunna tömma rörstumpen under huset, verkar vara enklaste vägen. Tack!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.