4 827 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Skydda prisol i PEM-slang?
Jag behöver dra in vatten till ett toalettutrymme och går då från källare (som bara finns under köket) genom källarväggen in under golvet under toaletten där det finns sand (blandad med diverse rester av sten, betong och tegel) och överst kolstybb. Tänker använda prisol som måste gå en sträcka om cirka en meter under golvet, på ett djup av 40-50 cm, innan rören sticker upp.
Det känns lite olustigt att låta rören ligga i materialet under golvet, och jag funderar på att göra en egen "rör-i-rör" lösning. Vore det helt galet att dra prisolen inuti 25 mm PEM-slang? På det viset får man ju både ett mekaniskt skydd och en synlig indikation i källaren om rören börjar läcka. Är det onödigt, eller till och med dumt så att man på något sätt ökar riskerna?
Jo, jag vet att det finns PEX som går i ytterrör, men jag har ju redan alla andra grejor, och dessutom undrar jag om PEX rör-i-rör är så bra att förlägga så som jag har tänkt.
Kan tillägga att det är en relativt tillfällig lösning som bara behöver hålla några år.
Det känns lite olustigt att låta rören ligga i materialet under golvet, och jag funderar på att göra en egen "rör-i-rör" lösning. Vore det helt galet att dra prisolen inuti 25 mm PEM-slang? På det viset får man ju både ett mekaniskt skydd och en synlig indikation i källaren om rören börjar läcka. Är det onödigt, eller till och med dumt så att man på något sätt ökar riskerna?
Jo, jag vet att det finns PEX som går i ytterrör, men jag har ju redan alla andra grejor, och dessutom undrar jag om PEX rör-i-rör är så bra att förlägga så som jag har tänkt.
Kan tillägga att det är en relativt tillfällig lösning som bara behöver hålla några år.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Några år funkar, vad funderar du på? GÖR
Protte
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Det finns ju tomma skyddsrör avsedda för PEX som är betydligt billigare än polyeten (PEM). Varför inte göra rätt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om Johan G läser tråden så ska röret ner i marken, det tål PEM. Tål PEX skyddsröret markförläggning?
PEM finns redan i vertygslådan/förrådet. PEM slangen är redan avskriven. PEX skyddsrör måste inköpas.
Protte
PEM finns redan i vertygslådan/förrådet. PEM slangen är redan avskriven. PEX skyddsrör måste inköpas.
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Du har så rätt så. Man får läser en gång till så framgår det. Pex-skyddsröret är inte bra i så grovt material.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Koppar i mark har väl alltid klarat sig, jag är inte alls orolig för vattenservisens sista del i marken som är koppar. Däremot plaströret från 1967 (ej PEM) har spruckigt i en muff.
Protte
Protte
Klicka här för att svara