Byggahus.se

Skydda prisol i PEM-slang?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag behöver dra in vatten till ett toalettutrymme och går då från källare (som bara finns under köket) genom källarväggen in under golvet under toaletten där det finns sand (blandad med diverse rester av sten, betong och tegel) och överst kolstybb. Tänker använda prisol som måste gå en sträcka om cirka en meter under golvet, på ett djup av 40-50 cm, innan rören sticker upp.

Det känns lite olustigt att låta rören ligga i materialet under golvet, och jag funderar på att göra en egen "rör-i-rör" lösning. Vore det helt galet att dra prisolen inuti 25 mm PEM-slang? På det viset får man ju både ett mekaniskt skydd och en synlig indikation i källaren om rören börjar läcka. Är det onödigt, eller till och med dumt så att man på något sätt ökar riskerna?

Jo, jag vet att det finns PEX som går i ytterrör, men jag har ju redan alla andra grejor, och dessutom undrar jag om PEX rör-i-rör är så bra att förlägga så som jag har tänkt.

Kan tillägga att det är en relativt tillfällig lösning som bara behöver hålla några år.

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Några år funkar, vad funderar du på? GÖR

Protte

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Det finns ju tomma skyddsrör avsedda för PEX som är betydligt billigare än polyeten (PEM). Varför inte göra rätt?

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Om Johan G läser tråden så ska röret ner i marken, det tål PEM. Tål PEX skyddsröret markförläggning?
    PEM finns redan i vertygslådan/förrådet. PEM slangen är redan avskriven. PEX skyddsrör måste inköpas.

Protte

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Du har så rätt så. Man får läser en gång till så framgår det. Pex-skyddsröret är inte bra i så grovt material.

6. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17

Lev farligt - dö ung!

Eftersom det är en tillfällig lösning: Åt fanders med skyddsröret. Gräv ned prisolröret som det är, det kommer säkert att hålla ett bra tag.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Koppar i mark har väl alltid klarat sig, jag är inte alls orolig för vattenservisens sista del i marken som är koppar. Däremot plaströret från 1967 (ej PEM) har spruckigt i en muff.

Protte