I början på veckan stod det helt plötsligt en grävmaskin hos grannen. Han håller på att renovera källaren och skulle byta ingående vatten utanför huset. Det visade sig att det rörmokaren inte ville skarva på det befintliga röret, utan ville byta alltihopa från gatan.

Problemet är bara att vi har gemensam ledning 4 meter in på tomten.

Husen är byggda 1939, så det är säkerligen dax att byta, men inte just nu, tack. Nere vid gatan går det ett kopparrör upp till första kopplingspunkten, därefter är det grova järnrör upp till husen, först ett som är ungefär 70 mm på utsidan och vid grenpunkten går det ner till ca 45-50 mm.

Nu håller grävmaskinen på att gräva upp alla kopplingspunkter, så att det skall gå att skjuta in ett rör i det befintliga röret. Rören är ca 41 mm inuti, och hyffsat fräscha. På utsidan är det ytrost, men det är inte av någonstans. Vid alla kopplingar är det massvis med rost.

Jag har ägnat förmiddagen åt att försöka hitta vart ledningen går in i vårat hus. Vill förstås gräva så lite som möjligt, för att inte skada den fina dränering vi har gjort för två år sedan.

Som det verkar, går vattnet i minst två krökar under plattan i källaren.

Nu till mina frågor:

1) Går det inte att skarva på ett järnrör? Att det inte är optimalt, det köper jag. Men om man kunde skarva precis utanför mitt hus skulle vi i alla fall inte behöva bila upp halva källargolvet.
2) Vems är ansvaret i det här fallet? Grannen hade förstås inte tänkt att det skulle bli så här, han skulle ju bara skarva på sitt vatten. Har ringt försäkringsbolaget, men de har inga skadereglerare tillgängliga förräns imorgon måndag. Det känns lite dumt att vi måste lägga massor av tid och pengar på något som inte är varken planerat eller önskat.

Snälla, ge lite goda tips på vad ni gjort, och vad ni föreslår. Vill gärna inte använda alla julklappspengar för att laga något som inte är trasigt.

/Peter

Var sitter din vattenmätare? Mellan gatan och vattenmätaren behöver du inte gå samma väg som det drogs 1939 så du ska inte behöva bila upp något golv. Det går att dra röret under taket från väggen där det kommer in och till mätaren.

Utomhus har jag ingen tröst, gräva och försöka hitta järnröret och stoppa in en 32 mm plastslang (svart PEM).
Ta det som en julklapp.

Protte

Källargolvet är i nivå med marken, så att ta den i taket funkar inte.

Något tips på hur man bäst går förbi en dränering? Det är rätt så jobbigt att gräva under den...Stor grop blir det.

Nu känns det som om vi missade en vital grej när vi gjorde om källargolvet. Ett nytt vattenrör bredvid det gamla :-(

Hur gör man för att dra en 32 mm plastslang förbi en 90 graders krök?

/P

"Källargolvet är i nivå med marken, "

?

Jag förstår inte... Är huset byggt i etage eller?

Det borde gå att lösa, gräv ny slang fram till huset och kassera det gamla helt. Gå upp med slangen på väggen och in i källaren, dra sedan rör/slang fram till mätaren.

Förstår heller inte problemet med dräneringen, är det ett rör och singelbädd ovanpå? Gräv rakt igenom singlet utan att röra röret, och fyll sedan igen med fräscht singel. Ingångshålet är inget problem att täta med rörmokarnas bra grejer....

Verlkigen ett trist problem, att behöva laga det som är helt. Vet inte vem ansvaret kan ligga på, men det känns som att entreprenören som grannen lejt måste kunna återställa allting i brukligt skick? Har grannen fått fast pris på jobbet borde ni båda komma undan tycker jag.

Du måste inte dra nya ledningen under källargolvet.

Utomhus måste det grävas, har du tur kan det gå att skjuta in PEX i gamla röret. Sedan ett hål genom källargolvet och dra ett rör längs taket till vattenmätaren. Man måste inte följa gamla dragningen.

Trösten är väl att ni inte fått vattenskada, järnrör har den egenheten att de rostar och förr eller senare så hade ni åkt dit ändå. Sorry. Det är lätt att vara efterklok, har ni haft upp golvet utan att åtgärda järnröret?

Protte

Staffans2000
Rördragandet i sig, verkar ju inte vara problematiskt.

Det juridiska däremot, borde aktivera en och annan energiknöl. Kanske ett ämne att posta under rubriken "juridik"

Staffan

Håller med dig Staffan, men ett markförlagt järnrör som är 68 år är väl avskrivet vid det här laget.

Det kommer att bli spännande att höra fortsättningen på detta.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.