Byggahus.se

Vad finns i pumphuset?

1. F
    Medlem Nivå 2
    Ursäkta en dum fråga, men är man nybliven fritidshusägare så är man.

Vi har vintervatten i vårt fritidshus, men tänkte nu tömma systemet på vatten eftersom vi inte kommer vara där mer på vintern. Men då blir jag lite osäker på hur det funkar i pumphuset (som är eget), och hur tömning bör gå till. Jag bifogar två bilder. Vad är det för blå pryl som det står "Impel 6 bar" på? Är det någon slags säkerhetsventil som ska släppa på trycket om styrmekanismen får nippran och bygger upp för mycket tryck?

Låt mig gissa hur jag ska tömma huset och slangen dit på vatten:
    1) Stäng av strömmen till pumpen
    2) Öppna kranarna i huset och töm det som finns i systemet
    3) Töm ut resterande vatten i pumphuset (ska jag ratta på den blå mojängen, eller ska jag använda mig av den pluggade stumpen där det sitter en ballofix?)
    Stämmer det? Något annat som jag bör tänka på?

Pumphuset ligger på väsentligt lägre nivå än huset. Jag planerar att fortfarande ha lite värme i huset.

Mvh,
    Ert Pump-Pucko

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Låter som att du är rätt inne på hur du ska göra när du tömmer. Men jag förstår inte varför om du ninte ska kall ställa huset helt. Kommer du hålla frostfritt (vilket du hursom måste göra i pumphuset gissar jag) så finns det ju ingen anledning att tömma systemet. Är du orolig för sprutande vatten läckor så räcker det ju med att slå av strömmen till pumpen.

3. F
    Medlem Nivå 2
    Det är riktigt att hus och pumphus är uppvärmda. Men om slangen mellan pumphus och hus fryser. Pallar den det? Den går oisolerat över berget.

4. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Klassades det som vintervatten vid köp skulle jag se det som att det ska klara detta. Man kan ju inte säga att det är vintervatten så länge någon kommer att tappa vatten minst en gång var 3e timme när det är mindre än 3 grader minus.

5. DjAlbert
    Medlem Nivå 7
    Du kan tömma genom att använda ballofixen eller den blåa ratten , säkerhetsventilen.
    Om slagen mellan hus o pumpboende är oisolerad så kanske det är dags att tänka på att frostsäkra den, med isolering eller värmekabel.

Sen så var den en väldigt spännande installation där.
    Måste ha vart roligt att få allt rätt nere i den där gropen , ser ut som nån " kansjälvare" har gjort det.
    Både elen och vattnet , visst vattenrören får man väl dra lite hur man vill så där , men elen , skulle nog inte blir roligt om det blir fel där.
    Nu vet jag ju inte hur det ser ut för övrigt i pumprummet , det kanske är finare än vad som ses på bilderna.
    NU blev det mycket OffTopic , men det bjuder jag på ;)

6. oavvs
    Medlem Nivå 5
    använd inte säkerhets ventilen om du inte har motsionerat den för då fins det en stor risk att den står och läcker för att den inte stänger helt du ska röra på den några ggr/år