Hej,

Någon som har bra tips hur man monterar ett blandarfäste för dusch med dold rördragning i hålstensvägg utan allt för mycket bilande? Tanken jag hade var att dra vanliga halvhårda 15mm cu-rör rakt genom väggen men det fungerar ju inte så bra med den vanliga typen blandarfäste då det kräver att rören inte kan tryckas in i väggen (se bild med rörhållare nedan). Då verkar alternativen vara att antingen dra röret rakt genom väggen och montera någon sorts stöd på andra sidan väggen, detta gör mig dock lite orolig då det inte är så lätt att fästa något säkert med plugg i hålsten (se bild med stöd nedan). Släpper detta stöd på baksidan börjar ju blandarfästet läcka och det vill jag inte! Andra alternativet som jag funderat på är att köra med prisol genom väggen istället och göra två 90-gradare på röret och på så sätt använda väggen som stöd. Det borde ju rimligtvis fungerar men kräver en del bilande och mer jobb med återställning av det material jag bilat bort (se bild med bockat rör nedan).

Finns det blandarfästen där jag kan köra rakt genom väggen som inte kräver att rören ska vara stumma när man trycker dom in i väggen?

• rörhållare.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • prisol.png
    Skapa konto
  • stöd.png
    Skapa konto
Jag vill bara ge ett enkelt råd, skicka ut rören ovanför duschen (på 2 m höjd) och dra utanpåligande ner till blandaren. Ingen risk att läcker in vatten bakom blandaren.

Protte

Protte, ja visst är det en bra idé. Men det skulle i så fall bli de enda syndliga rören i hela badrummet, förutom de till takduschen då... Jag får fundera lite mer på det, är inte riktigt beredd att överge den dålda installationen ännu.

Vatette verkar ha en modell som har "inbyggda" klämringskopplingar, ser ut som ungefär vad jag letar efter. Någon med erfarenheter av denna? Skulle den funka med en FM Mattson blandare tro?

http://www.vatette.se/econtent/files/118/636224_5_sid1.pdf

Jag har renoverat och skarvat rören så de kommer ut ovanför, dold rördragning (till duschen) = dold vattenskada. Dold rördragning är sååååå 50-tal.

Protte

Det tycker jag inte. Har man inga dolda skarvar så är risken för läckage sjukt liten, och utanpåliggande är sååå 90-tal. :)

Hehe, tja frågan hurvida det ska vara synliga rör eller inte kanske är en modesak? Hur som helst vill jag mina ska vara dolda, försöker dock få till bästa möjliga sätt att montera blandaren för att det ska bli så bra som möjligt. Insåg dock lite senare att kravet på att rören inte ska kunna flyttas axiellt gäller nog bara under monteringen, dvs när konan dras och formar röret. Om sen mitt stöd släpper med åren kanske inte spelar lika stor roll.

I fallet med dessa blandarfästen med kona så hamnar skarven mellan rör och blandare utanför väggen, och det finns ett skvallerhål. Börjar det läcka så fattar jag det som att det droppar det helt enkelt om fästen på golvet i duschen, ingen större katastrof alltså?

Kan du inte göra en platta stor nog att täcka rören på baksidan och borra två hål i plattan så dom stämmer med hålen på blandarfästet. Så drar du genomgående skruvar och kan på så vis pressa både rören mot väggen samtidigt som du pressar blandarfästet mot väggen. Men det är klart man kanske får fila vidare på ideen så man inte knäcker rören på backsidan för mycket när man spänner fast allt.
Bara en tanke

Hej,

Ja visst kan man dra genomgående skruvar, ca 400mm får dom bli i så fall... Tror inte det blir nödvändigt dock, men ett bra blandarfäste som inte trycker så hårt på rören under monteringen klarar jag mig nog i alla fall.

Här finns en bild på blivande duschhörn...

Lite jobb kvar som synes :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.