Vatten & Avlopp
brandsaeter: Tackar tackar, nu börjar det klarna. Jag har dock tänkt om litegranna. Kommer inte att flytta ut elementet, istället ska jag bygga ett elementskydd över. Men jag måste ändå byta ventilerna som är från 60-talet till ett nytt.
Mats: Har kran i gatan också men den är till för att stänga av fastighetsledningen vid behov. Kranen före mätaren är till för att man ska kunna serva mätaren utan att behöva gräva genom prototypens ispansar
Ingemar68: Precis. Det var den lilla blå som hade gett upp men Comfortbutiken sa att det bara fanns komplett. 295:-
jon_h: Det beror helt på hur marken är beskaffad under brunnen. Om det är berg nära under har det ingen betydelse att man slår ner ett spett (eller, det går ju inte ändå). Om det är vattenförande lager och tillrinningen är dålig på grund av att det är tät mark, då kan det hjälpa.
DjAlbert: Det konstiga med Brunnsarkivet är att mina grannar , två st , som har borrat bergvärmebrunnar , deras brunnar finns inte med där . Även en snubbe ett par gator bort har borrat bergvärmebrunn o hans brunn finns inte häller med. Men jag ska ta kontakt med dom nån dar här så får vi se vad dom säger.. Sen ska jag snacka med brunnborrarna som borrde grannarna brunnar , för det var samma
DjAlbert: Det där varierar om man får stänga av vattnet i gatan eller inte .. Jag har alltid gjort det själv iaf .. Men i min komun är det nästan ingen som bryr sig. Vi hadde en läcka på huvudledningen i nästan en måndag innan nån kom och tittade ,fast vi var 4 grannar som ringt 3 ggr var.
Torparna: [citat] Bah, det borde jag kunnat lista ut själv. Men man blir väl lite hemma-blind. :) Tack!
Hanse_G: [citat] Hej tack för svaret Jovisst kan man ha den ovan mark men jag vill helst inte ha en "hundkoja" på tomten jag snackade med min brunnsborrare idag, har just fått borrat en brunn 68 meter djup/ 600 L.P.T. han sa att en viktig sak är ju att dränera rejält från cementringen en frostvakt och isolering så ska det funka ha en bra da'
tussee: Kan fungera, lägg en gummiboll i tanken, öppna kranen (lite) överst på tanken, när luften är slut flyter bollen upp och täpper till hålet. när ny luft kommer in så sjunker bollen och luften kan pysa ut.
Price: hej, hmmm ut i naturen tror jag inte är bra. mitt nyinstallerade filter står och spolar i nån timme... massvis med vatten. avlopp är nog bra.
Price: hej, ja godare vatten än det kommunala vet jag inte. filter tar ju bort kalk och annat smarrigt. du sparar maskiner, tvättmedel, rör men andra fördelar tror jag inte finns.
ltz: Vattnet är analyserat.. inga problem med järn.. mycket kalk och nitriter.. Tar jag väck filtret så det är öppet blås i systemet så tar det inte lång tid tills vattnet inte luktar järn längre.. det är som om det skulle vara de 10-15 år gamla galvade rören i backen som får vattnet att lukta järn när det står ett tag.. använder inte vattnet i köket särskilt mycket nu när jag
Christopher_B: Tack för ditt svar, men såg det försent. LEtade runt i butikerna här i trakten som en tok, orkade inte mera och platsade igen lite hål i min trasiga båt istället. Då kom jag på en ide. Jag kapade ett "jack" i vanligt 110mm avoppsrör, spännde ihop de till de mått ( - 0,5cm) som gjutjärnet var i innerdiameter, och plastade igen med glasfiber och polyester. Sedan körde jag in röret ca
Barkis: har ett problem i betongplattan i mitt garage, efter att man tagit ner en vägg så sitter avlopp och vatten sågottsom mitt i garaget, kan man flytta vatten/avlopp dom två metrarna mot väggen? är det genomförbart eller bara glöma och fortsätta tränga in bilen utmed väggen. Om det nu går hur går man då tillväga??
jilted: Ok, tack för tipsen. Vi lägger golvvärme i alla rum, tänkte dessutom slänga ner vp-rör och bila upp spår i väggen för all el. Mvh
prototypen: Är det enskilt avlopp eller kommunalt? Är det separata avlopp och dagvatten? Ett 110 mm rör slukar "hur mycket vatten som helst från hur stort tak som helst" Avloppslukten beror på om det blir undertryck i garaget, har man samma lufttryck i garaget som utomhus så finn ingen kraft som drar in avloppsluft i garaget, annars så är det enkelt att skvätta i lite vatten. Prototypen
prototypen: Jag och kloka Elin skriver om samma sak, det är bara det att jag har kostat på ett handtag för 800 spänn då det vanliga inte tål 50-60 gradigt vatten som jag spolar kretskorten med. Bideköret är en enkel lösning, med en separat dusch så bör du inte ha en med knapp i handtaget då duschen och slangen inte är gjorda för normalt vattentryck. Prototypen
ludde36: Jag har för cirka fyra månader sedan installerat en 15-liters vv-beredare inköpt på Clas Ohlsson (jag vet; lågprismärke, förmodligen ett misstag). I går eftermiddag löste jordfelsbrytaren i husets gruppcentral ut (kunde återställas). Lite senare märker jag att varmvattnet har svalnat. Vad kan ha hänt, tro ? (Enligt "manualen" så finns det ett överhettningsskydd bakom beredarens
Mjölnaren: Jag håller också på med dagvatten & dränering. Här finns några bilder på mitt pyssel: http://www.krobykvarn.se/dagbok/2007/07jun.htm
mattiasp: Jag har gjort en stenkista till dagvattnet ca 7 m ifrån huset i samband med att jag schaktade för min altan med hyrd minigrävare. Hålet till kistan är ca 2 m³, fodrad med markduk och fylld med betongplattor som jag först knäckte i 2-4 delar per styck med slägga. Det fungerar utmärkt, bortsett från att gräsmattan ovanför gärna vill torka ut och gulna lite snabbare än resten av
klingstrom: VA-taxan kan variera enormt mellan olika kommuner. I den kommun jag bor kan det kosta upp till 280' att ansluta sig till nätet. Sedan är det inte självklart att kommunen är villig att ansluta ert område, det hela beror på om det finns andra mer högprioriterarde områden som ligger inom vattenskyddsområden och som därmed går före i kön. Så det jag kan rekomendera dig att göra är att
Linnex: [citat] Det är inget nybygge utan jag förändrar mitt enrörsystem på värmesidan då jag gått från högtempurerat till lågtempurerat system. Tappvatten och radiatorslinga är separerad idag men jag funderade på lagt ihop dem om det hade get bättre varmvatten.
gadeberg: Det blir ju 0,5%. Kan tänka mig det mesta funkar så länge det inte går uppåt ;)
ltz: Jag har 1½ meter ner till grundvatten.. sänkte då orginaliställningen på tryckvakten i pumpen.. mycket turbulens i brunnen på sistone så jag satte in ett keramiskt vattenfilter av enkel modell.. detta filter sänker genomströmningen något otroligt när det är igensatt.. men samtidigt är vattnet så pass "skitigt" nu så jag vill ogärna börja spendera bomullsfilter.. jag tror mao på
prototypen: Borra med slagborrmaskin eller borrhammare och skruva dit handtag eller lyftöglor med genomgående skruv, inte spricker locket för det. Prototypen