Hej!

Är det någon som vet var man kan hitta en monteringsanvisning för Grundfos gjutskarv som bl a säljs på Rinkaby Rör? Eller någon som kan beskriva hur den monteras. Jag planerar att köpa en ny pump på Rinkaby, men nackdelen med Grundfos är att man måste skarva kabeln nere i brunnen själv. På t ex Robotas pumppaket är ju kabeln färdigmonterad så om monteringen av gjutskarven är svår kanske det är bättre att lägga lite mer pengar och köpa en Robota i närmsta järnaffär...

En gjutskarv är ruskigt enkel att utföra. Du får med en plasthylsa och allt som behövs. Sedan fyller du i en smet som stelnar och saken är biff ;-) Inte ens en med tummen mitt i handen kan misslyckas.

Men grundfos har ju vanligen en skruvkoppling för undervattenmontering och sedan kan man beställa vilken längd på kabeln man vill. Det är som ett plaströr med tre hanar och en motsvarande med tre honor och som dras ihop med en skruv.

Tack för ditt svar! 1-faspumparna har skruvkopplingen du nämner medan 3-fas har gjutskarv. Åtminstone om jag förstått det rätt. Skönt att höra att även en med tummen mitt i hand lyckas - då lär jag som har tummen på rätt ställe också klara det. ;-) Skruvar man ihop kablarna i gjutskarven innan man häller på klegget eller ska kablarna pressas ihop?

Nästan alla trefaspumpar vi har från grundfos har skruvskarv. Gjutskarv har vi endast haft på ett fåtal och det var många år sedan jag gjorde en sådan så jag kommer inte ihåg exakt hur det kopplades i den, men svårt är det inte i alla fall. Vilken trefaspump är det du tänker köpa? Så kan jag kolla upp om det inte går att få med skruvskarv

Kablarna är fäst i farandra och plasthylsan trädd utanpå och sedan häller man i klegget. Men det finns instruktion med. Var somsagt länge sedan jag gjorde en sådan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.