Jag vet faktiskt inte varifrån jag känner igen det?
Hemnet eller nån tidning kanske??
Är det ditt hus så måste du ju bjuda på bilder!
Ser ut att vara ett fantastiskt hus.

Sitter i samma situation, har dock ett lodrätt avlopp. Kan få in en hammare eller kofot och vrida runt den för att få den att lossna, vågar dock inte med tanke på eventuella rubbningar i gjutjärnsstamen under. Jag kommer dock inte till med vinkelslip eller dyl verktyg.
- Hur gör man när man endast kommer åt brunnen uppifrån, max 10-15 cm tillgång runt om?

Glömde, en tråd kring kapning av brunnar av gjutjärn omnämns ovan, lyckas inte hitta den. Kan någon klistra in länk?

B6304S1 skrev:
Mina gamla gjutjärnsrör såg ut som nya på utsidan, men på insidan var de helt igenproppade... Byt!

// Kim
byta igenproppade rör? man brukar rensa dom :)
gaia

Baron skrev:
Jag vet faktiskt inte varifrån jag känner igen det?
Hemnet eller nån tidning kanske??
Är det ditt hus så måste du ju bjuda på bilder!
Ser ut att vara ett fantastiskt hus.
Tack, såg dina bilder på http://missionshus.blogspot.com/ och får säga detsamma! Stationen är helt underbar om än i totalt invändigt renoveringsbehov. (men då kan man ju få det som man vill ha det ;)) Lovar att hojta när jag fått upp lite bilder på lämpligt ställe.

ltz skrev:
Sitter i samma situation, har dock ett lodrätt avlopp. Kan få in en hammare eller kofot och vrida runt den för att få den att lossna, vågar dock inte med tanke på eventuella rubbningar i gjutjärnsstamen under. Jag kommer dock inte till med vinkelslip eller dyl verktyg.
- Hur gör man när man endast kommer åt brunnen uppifrån, max 10-15 cm tillgång runt om?
Om röret är placerat i hörnet av ett rum borde nog tigersåg funka för dig med(?) Själv valde jag alternativet just pga att det var trångt och jag inte hittade någon "oljefiltertång" som beskrevs ovan.

ltz skrev:
Glömde, en tråd kring kapning av brunnar av gjutjärn omnämns ovan, lyckas inte hitta den. Kan någon klistra in länk?
Tror det kan vara denna jag hittade förut:
http://www.byggahus.se/forum/koek/11259-kapa-avloppsroer-gjutjaern.html

projekt Kråkslott skrev:
Nu skall marknadens utbud på skarvlösningar granskas innan jag gör något mer. Med lite tur kanske där finns någon nippel som passar direkt i stumpen(?) (så jag slipper försöka ta loss den senare med risk för sprucken rörmuff)
Kul att det funkade med bladet

Jag använde en nippel då jag gjorde mitt jobb, men då ansluter jag två lodräta rör till varandra i gjutjärnets muff. Och det är synligt i källaren.
Då jag köpte sågbladen på vvs-firman och jag berättade vad jag höll på med så sa de särskilt att inte använda nippel om det var liggande rör. Jag vill minnas att de frågade om det var dolt också.

Så mitt tips är att inte använda nippel, utan använd en koppling liknande rinkaby nr 7680. (eller jet / fernco som du skrev i början)

Vi får se om någon kan berätta vad som är godkännt för inbyggnad.

spikers_corner skrev:
Jag använde en nippel då jag gjorde mitt jobb, men då ansluter jag två lodräta rör till varandra i gjutjärnets muff. Och det är synligt i källaren.
Då jag köpte sågbladen på vvs-firman och jag berättade vad jag höll på med så sa de särskilt att inte använda nippel om det var liggande rör. Jag vill minnas att de frågade om det var dolt också.

Så mitt tips är att inte använda nippel, utan använd en koppling liknande rinkaby nr 7680. (eller jet / fernco som du skrev i början)

Vi får se om någon kan berätta vad som är godkännt för inbyggnad.
Efter att ha läst inlägget ventilerade jag frågan med den lokala fackhandlaren. (liten men välsorterad vvs-butik som verkar ha koll) Han menade att nippel är godkänt, men ville inte rekommendera metoden vid liggande dolt montage i bjälklag.

För den goda nattsömnens skull ska jag nu mäta längden på stammens räta del efter muffen. (innan röret böjer av) Tre centimeters marginal möjliggör klämkoppling, och då får åka sågen åka fram igen!

Förr körde man med krympmuff:
110/125 mm 231 84 47 425634 18/432
(Fast du har kanske 75 där? Finns det med)
425628.jpg

Men det är nog kört eftersom du kapade vid muffen. Blir kanske till att använda en gumminippel i alla fall.

Redigerat:
Nu knyter jag ihop den här säcken.

Kapade idag röret efter kröken och sparade >50mm rakt rör. Provade ett annat blad för skojs skull. Övergångskoppling inköpt på Bauhaus skarvar sedan mot 50mm rörvinkel. Allt fick precis plats tack vare att regeln var urtagen för den gamla muffen.

Lite snickeriarbeten återstår innan allt ska dras ihop men den sista bilden ger en hint om kopplingen. Lägg märke till de respektingivande bjälkarna (ca 20 cm) som är lagda med endast 42 cm mellanrum! Man snålade inte på materialet förr...

Jag vill tacka för alla goda råd. Och till er som i framtiden hamnar i samma situation som jag och hittar den här tråden lämnar jag kvar några sammanfattande tips:

- Gjutjärn går utmärkt att kapa med tigersåg. Särskilda blad finns för gjutjärn (saknar tänder och har istället en yta som är som grovt sandpapper) men det går lika bra att använda sig av ett allroundblad för trä och metall. Kapningen är kall och sker utan gnistor.

- Räkna med en timmes kaptid för ett 3"-rör. Det är ett tungt material.

- Stammen kan skarvas med en särskild gummikoppling försedd med slangklämmor. (fler varianter finns om den nya dimensionen är den samma) Nippel bör undvikas i liggande, dolt montage.

• kap2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.