I morse vägrade pumpen till hydroforen helt plötsligt att ge mig mera vatten. Motorskyddet har slagit av och hydroforen tom. Försökte slå på motorskyddet igen men switchen "fastnar" inte i on-läge, ramlar till till off. Normalt brukar switchen bete sig som en automatsäkring, alltså fastna i on-läge, men nu fjädrar den bara tillbaka. Inget ljud från pumpen överhuvudtaget, stendött. Dubbelkollat alla säkringar och pannan som går på samma säkringar funkar utmärkt.

Snälla hjälp! Vem ska man ringa? VVS-gubben? Elektrikern? Kan jag göra något själv?

Du kan ju kollmäta pumpen om den är trasig, det låter ju inte bättre. Korsslutning eller lindningar som gett upp kan ju vara en orsak (el är å andra sidan inte min starka sida). En elektriker kan annars mäta om pumpen är trasig eller om det är annat elfel.

H
Om det inte är ett el-fel kan det vara brunnen som har sinat. Om du vill kunna utesluta ett sånt fel kan du installera en vattennivåmätare i brunnen.:cool:

Kan vara så att pumpen skurit.
Försök känn på axeln mellan pump och motor, har den fastnat ?
Är pump och motor ihopbyggd så får du känna om motorfläkten har fastnat.

Har hittat felet nu! En liten fånig fjäder har gått av i motorskyddet. Kommer dock ändå att byta pumpen eftersom börjar bli riktigt gammal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.