Jag har en PEM-slang som uppenbarligen har en skada på sig.

Skada är någonstanns under min garageplatta, så jag tänker INTE bila upp golvet, eller gräva ut under grunden.

Finns det nån chans att laga/fixa detta eller är det bara fimpa ledningen som går under plattan och dra en på vägg istället?

Slangen försörjer en vattenutkastare så 20mm är överkurs, kanske går att trä i en grannare slang?

/L

Att reline ledningen känns inte så lätt då det är en PEM20, innerdiametern är 16mm så du måste in med en grannare slang. Men jag säger inte att det är omöjligt. Lednigsförlusterna kommer såklart bli påtaglig men om det bara är till ett utkast kanske det fungerar ändå.
Att laga pem under mark tror jag inte är så lätt, men det kanske finn någon med sådan erfarenhet. Jag tror dock det är svårt.
Lättast är nog att dra en ny slang på väggen skulle jag tro

Var rädd för att det skulle vara 16mm innerdia,
nu är det väl 12mm's rör genom väggen i vattenutkastaren, så då borde det i teorin gå att prova med att trycka i en 12mm slang hela vägen.

För dra nytt på vägg så blir det väl 12mm kromrör?

/L

Absolut går det att pröva. Sedan hänger det ju på hur lång sträcka det är och om du har krav på tryck och flöde. Sträckan är propertionerlig mot ledningsförlusterna. Men om det bara är ett utkast så är det kanske inte så höga tryck och flöden som är högsta prio.

Jag skulle försöka blåsa i rejält med smörjmedel (använd en kompressor), och sedan försöka relina med en 15mm PEX. Om det inte går att skjuta in slangen kan man ju dra i en dragfjäder och fästa i PEX-slangen, och använda sig av både tryck och drag.
Det är nog det som ger maximalt flöde utan att ta fram bilmaskinen :)

Precis, värt ett försök..
Annars blir det nog till att klamra på vägg.. men esteten i mig vill det inte.

/L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.