Hejsan hoppas nån kan hjälpa mig hur jag ska få igång min vatten pump. Har en äldre djupbrunnspump från grundfors. Vi har haft lite problem nu med vårat vatten som hade fryst i går natt när vi hade - 20. Idag när vi hade plusgrader så försvann isproppen som hade stt sig. Men nu vill inte pumpen starta. Det finns ström fram men motorskyddet vill inte slå på pumpen. Det låter som om pumpen vill starta men inte orkar. Vet inte om det har med trycket att göra ell nått sånt. Skulle verkligen behöva hjälp och hoppas på att pumpen inte är trasig.

Tack på förhand om det kommer in några tips.

Står pumpen kallt? Min pump startar inte titt som tätt nu när det är kallt som attan. Lösningen är en liten byggvärmefläkt som höjer tempen i "pumprummet" ute i den svinkalla ladan. Är nån "krets" eller nåt som inte fungerar vid för sträng kyla så pumpen inte får signalen att starta.

Men låter det som att pumpen vill starta? Då borde ju signalen komma fram? Du kan ju testa att värma upp om det är kallt runt pumpen.

Testa det.

Mvh Andreas

Redigerat:
Lite sent inlägg kanske, men ändå. Min pump uppförde sig så när det var glapp i en av säkringarna till den ena fasen, så kolla säkringarna först av allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.