Jag äger ett hus från 30-talet där förra ägaren enligt dödsboets utsagor har bytt avloppsstammar från källaren ut till gatan. Samtidigt så la han platonmatta mot källarväggen och dränerade. Källaren känns iofs torr och fin men enligt grannen så hade åtminstone inte han sett honom lägga dräneringsrör runt huset. Borde det inte finnas en separat brunn för dräneringsvattnet om man gör det enligt reglerna?

Den enda brunnen jag hittar innanför tomtgränsen är en dagvatten brunn dit regnvattnet och utkastaren går. Den ligger inte djuparen än 1 meter. Sen finns det en liten ( ca 20 cm i diameter) djupare ( ~2 m ) brunn som är placerad en halvmeter utanför tomtgränsen men det är väl avloppsbrunnen? Ute i gatan kommer sedan de vanliga stora brunnslocken med bokstäver på.

Får man dra dräneringsrören rätt ut i avloppsnätet eller är det så att det inte ligger någon dränering? Verkar isåall urbota dumt eftersom det ändå vart utgrävt runt huset.

Om någon kan svara på några av frågorna vore jag tacksam.

Tyvärr är det inte alltid man lägger "spolbrunnar" på dräneringen. Vanligast är ju att man har en uppsamlingsbrunn ditt dräneringsrören går in ifrån varsitt håll. Du ser inga dräneringsslangar som kommer in i dagvattenbrunnen/uppsamlingsbrunnen?

Mvh Andreas

Nä i dagvattenbrunnen är det endast rören från hängrännorna som ansluter och i den andra brunnen som ligger i häcken så är det ett rör som ansluter. Jag får ta och se efter om det inner när man spolar i avloppen.

Så länge källaren är känns torr och fräsch så får jag helt enkelt utgå från att dränerigen fungerar.

Tack iaf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.