Hej,

jag har rivit ur ett (mycket slitet) badrum och har inför den stundande återuppbyggnaden ett par avlopps- och tätskiktsrelaterade frågor. Den nuvarande golvbrunnen är liksom avloppsstammen i gjutgods, och har klämring för mattan. Golvet består av virke på träbjälklag och var försett med plastmatta utan fall. Tanken är att belägga bjälklaget med skivor, spackel med fall, tätskikt och klinkers.

1. Måste en gammal brunn ovillkorligen bytas mot en nytillverkad för att få en tillförlitlig koppling mot tätskiktet? (frågan ställd pga eventuella svårigheter med punkt 2)

2. När en ny brunn skall monteras, hur lossar jag den gamla utan att göra åverkan på befintlig stam? Alla skarvar verkar sammanfogade med... ...bly(?) eller liknande och tycks sitta väldigt bra. Anslutning mellan gamla och nya rör kan man lösa mha Fernco- eller Jet-koppling / motsv. har jag förstått.

• golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker jag sett huset som du har som avatar förut!?
Gammalt stationshus?

1. Absolut! Byt brunn och anslutande rör. Åtminstone till vertikal stamledning.
2. Slägga eller vinkelslip. Se upp med brandrisken. Bågfil om du orkar!

Slägga är nog inte så bra med tanke på att du vill få röret jämt avkapat.
När jag rev ut gjutjärnsavloppet i våras så började jag med vanliga järnsågsblad till tigersågen. Det gick inget vidare, men många blad gick det åt.
Sedan köpte jag Lenox 800RG . Det finns inga tänder på bladet i normal mening, utan det ser ut som grovsalt på skärytan. Jag har inte slitit ut bladet än.
Sedan har Lenox diamantbelagda blad som skall hålla längre. Om man skall tro reklamen.

Jag köpte bladen via en lokal vvs-fima och hämtade dem på Ahlsell.

http://www.lenoxtools.com/enUS/Product/MASTER-GRIT_RECIP_BLADES.html
http://www.lenoxtools.com/enUS/Product/Diamond___Recip_Blades.html

Tack för svaren!

Baron skrev:
Tycker jag sett huset som du har som avatar förut!?
Gammalt stationshus?
Ja det stämmer! Varifrån känner du igen det?

Sveng skrev:
1. Absolut! Byt brunn och anslutande rör. Åtminstone till vertikal stamledning.
Ang. brunnen stödjer ditt svar allt jag läst och hört hittills, så det får bli så. Stammen däremot är i prima skick (fin metallklang och klanderfria skarvar) så där känns det mer som att man skulle byta för bytandets skull.

Sveng skrev:
2. Slägga eller vinkelslip. Se upp med brandrisken. Bågfil om du orkar!
Om kapning är det alternativ som återstår blir det nog bågfilsblad alt. tigersåg pga sprick- resp. brandrisk. (hittade en bra tråd om gjutjärnskapning) Det jag undrar är om det finns någon känd metod att lossa skarvar så man behåller stosen intakt? Då behöver jag bara en gumminippel att ansluta med. (och slipper såga)

spikers_corner skrev:
Slägga är nog inte så bra med tanke på att du vill få röret jämt avkapat.
När jag rev ut gjutjärnsavloppet i våras så började jag med vanliga järnsågsblad till tigersågen. Det gick inget vidare, men många blad gick det åt.
Sedan köpte jag Lenox 800RG . Det finns inga tänder på bladet i normal mening, utan det ser ut som grovsalt på skärytan. Jag har inte slitit ut bladet än.
Sedan har Lenox diamantbelagda blad som skall hålla längre. Om man skall tro reklamen.
Tack för tipset! Tigersåg känns klart som ett mer lockande alternativ än bågfil.

projekt Kråkslott skrev:
Det jag undrar är om det finns någon känd metod att lossa skarvar så man behåller stosen intakt? Då behöver jag bara en gumminippel att ansluta med. (och slipper såga)
.
Om du inte vill smälta ut blyet brukar det också gå att hugga bort det med ett mkt smalt stämjärn. Ibland är det då lättare om man har kapat undan den rördel som sitter i stosen.
Under blyet ligger det ofta linblånor.
Man kan ha god hjälp för att få ut både bly och lin av en virknål eller liknande för att dra ut mtrlt från stosen.

Mina gamla gjutjärnsrör såg ut som nya på utsidan, men på insidan var de helt igenproppade... Byt!

// Kim

anaitis skrev:
Om du inte vill smälta ut blyet brukar det också gå att hugga bort det med ett mkt smalt stämjärn. Ibland är det då lättare om man har kapat undan den rördel som sitter i stosen.
Under blyet ligger det ofta linblånor.
Man kan ha god hjälp för att få ut både bly och lin av en virknål eller liknande för att dra ut mtrlt från stosen.
Skarvarna är ganska tighta så det lutar nog åt att kapa och försöka hugga loss stumpen.. Ser ditt svar som en bekräftelse på att det kan vara frågan om bly. (vet ganska lite om gamla skarvmetoder ska sägas)

B6304S1 skrev:
Mina gamla gjutjärnsrör såg ut som nya på utsidan, men på insidan var de helt igenproppade... Byt!
// Kim
Aj aj, inte vad jag vill höra! ;) Men om sågen åker fram lär vi få en bra indikation på godsets skick.

Rörmokaren har en speciell skärare för dessa rör som liknar en avdragare för oljefilter till bilar. Man lägger runt en "kedja" med skär och fäster den sedan vid ett handtag, sedan är det bara att kapa. Man kommer åt i nästan alla utrymmen bara man har 15-20mm fritt utrymme runt om. Har lånat en sådan när jag själv rensade upp i gamla gjutjärnsrör och ingen gnistor eller dyligt, men sedan fick rörmokaren göra jobbet med att ansluta nya och golvbrunnar.

AndersS skrev:
Rörmokaren har en speciell skärare för dessa rör som liknar en avdragare för oljefilter till bilar. Man lägger runt en "kedja" med skär och fäster den sedan vid ett handtag, sedan är det bara att kapa. Man kommer åt i nästan alla utrymmen bara man har 15-20mm fritt utrymme runt om. Har lånat en sådan när jag själv rensade upp i gamla gjutjärnsrör och ingen gnistor eller dyligt, men sedan fick rörmokaren göra jobbet med att ansluta nya och golvbrunnar.
Googlade lite och fann denna:

http://www.spiralservice.se/Shop/Results3.asp?Modell=B10010

Kan det vara något liknande? Verkar vara en smart grej och det är nog bra om man kan låna, inköpspriset skulle kunna betala några timmars rörmokararvode.

Tips. Den kanske finns att hyra på en hyrfirma. Ring och fråga.

Japp, något sådant var det.

när jag plockar isär gjutjärnsrör i skarvarna så tar jag ett borr i lämplig dimension och borrar rakt ned tätt runt i blyet sedan borrar snett i sidled i varje borrhål.
Sedan så brukar man kunna lirka isär delarna/blyet med lite våld.
Räkna med att det går åt ett par borr då det är lätt att det nyper när man borrar på sned.

Stort tack för alla svar! Återkommer med en rapport när den gamla brunnen är borttagen.

Så var röret av. Det tog en halvtimme - timme att kapa jämns med muffen med tigersåg och "grovsaltat" sågblad. Tack spikers_corner!

Godset i stammen är friskt och tjockt (ca 5 mm blankt järn runt om snittet) så den kommer stå pall för urk-vatten många år framåt.

Nu skall marknadens utbud på skarvlösningar granskas innan jag gör något mer. Med lite tur kanske där finns någon nippel som passar direkt i stumpen(?) (så jag slipper försöka ta loss den senare med risk för sprucken rörmuff)

• muff.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.