Fick idag en faktura från lokala rörmokeriet på de avloppsrör och delar som jag varit där och plockat och själv monterat hemma. Innan jag åkte till rörmokarn kollade jag på Rinkaby Rör för att få ett hum om prisläget. Mina delar som jag behövde uppskattade jag väldigt högt till ca 2000 kr vilket är högre än vad jag fick intrycket att Rinkaby Rör tar. Fakturan som kom ligger på drygt 4100 kr och då har jag ändå fått 15% på det mesta. Kollar jag på Rinkaby Rör så tar de 1700 kr för exakt samma prylar. Det är ju nästan så man gråter.

Nu till min egentliga fråga. Är det samma grejor hos lokala rörmokeriet som hos Rinkaby Rör? Eller är Rinkabys prylar av sämre kvalitet. Prisskillnaden är enorm så man undrar ju.

Det är exakt samma saker.

Rinkaby har Uponor.

Vänta två dager nästa gång är mitt tips ;)

Problemet var ju dock att jag inte riktigt visste vad jag behövde så jag tog hem en jävla massa böjar och grenrör och använde det jag behövde. Därefter lämnade jag tillbaka resten. Samtidigt fick jag bra hjälp av rörmokaren. Dock är kanske denna förmån inte riktigt värd över 2 000 kr kan man tycka men det är helt klart värt en del att få sådan service.

man får betala lite mera hos den loka rör firman pga lokalhyra (ligger oftas i dem eftertraktade lokalerna) personal mm och det är ju bätre att betala lite mera för du får amn hjälp direkt när man köper

Staffans2000
Ang. priser: Jag skulle köpa löddelar hos lokal rörfirma enl. följande - 2st. 28-35 förminsk. 1st. 35 Trör. = 450kr.
Rinkabys pris 150kr.

Min uppfattning är att hos mig tar rörfirman i genomsnitt dubbelt så mycket betalt som Rinkaby. Dyra råd!!

Prisskillnaden verkar högst normal, om det är rimligt eller inte får var och en avgöra själv ;)
Att kunna ta hem en hel hög med grejer och betala det man använt och lämna igen resten är värt en del, tips och råd från någon som vet vad han pratar om likaså.
Det är nog bara att betala och se glad ut, du har ju fått en liten kurs i avloppsrörmokeri också...

Jag fick glatt betala 427 spänn per två meter 75 mm HT-rör hos den lokala VVS-butiken. Dum som jag var så frågade jag aldrig om priset innan allt var monterat och klart, men trodde aldrig att det var sådana summor det handlade om. När jag sedan frågade om det måhända var ett decimalfel i fakturan sa han att det var klass ett på rören och att detta är det enda de säljer.

Mail till Rinkaby Rör vid senare tillfälle visade att deras rör håller exakt samma höga klassning och är godkända för ingjutning. Pris? 39 kronor per löpmeter.

Sattes på kontot för dyrköpta erfarenheter...

Jag fick en del goda tips och råd av rörmokaren och han lade ner säkert 1 timme på att plocka delar till mig samt kolla på mina skisser och foton. Dock tycker jag nog att 2400 kr för den timmen är att ta i. Nästa gång får jag pruta åtminstone 40% innan det blir någon affär av.

Ett tips till er som tycker det blir dyrt. Handla på internet, köp en handbok, gör era misstag, ta lärdom till nästa projekt. Men gnäll inte på att det är dyrt det är ert eget val och dom flesta av er hyllar dom fria marknadskrafterna, men ni kanske inte förstår att den kan slå åt två håll.

elmont skrev:
Ett tips till er som tycker det blir dyrt. Handla på internet, köp en handbok, gör era misstag, ta lärdom till nästa projekt. Men gnäll inte på att det är dyrt det är ert eget val och dom flesta av er hyllar dom fria marknadskrafterna, men ni kanske inte förstår att den kan slå åt två håll.

MItt misstag var att jag inte kollade vad rörmokaren tog för respektive böj och grenrör. Hade jag vetat hade jag nog bedömt läget som så att jag omöjligt kan handla av dem med tanke på det höga priset. Du måste väl ändå hålla med om att prisskillnaden är väl hög? Även Rinkaby Rör har lokalkostnader och lagerhållningskostnader men håller en prisnivå som känns rimlig. Jag kan faktiskt inte se någon som helst anledning till detta enorma överpris. Det är snarare så att de utnyttjar det faktum att de flesta "vanliga" människor inte har en aning om VVS-arbeten och att de därmed passar på och mjölkar oss på pengar. Sedan kan jag ju inte förneka att jag tycker att den hjälp jag fick är värd en del men inte så mycket som mer än dubbla priset.

Hej,

Håller med den som säger att marknadskrafterna får råda. Min hovleverantör av rörmokeritjänster litar jag blint på. Vår modus operandi är sådan att vi gemensamt går igenom vad som skall göras och vilka delar som behövs, sen talar han om för mig vad som skall köpas på Rinkaby och vad han skall ta med sig från sina lokala leverantörer. Han får naturligtvis betalt för all tid som går åt. Det funkar perfekt tycker jag. Kanske ett mönster att ta efter för de som tycker det låter bra.

/ Housedad

housedad skrev:
Hej,

Håller med den som säger att marknadskrafterna får råda. Min hovleverantör av rörmokeritjänster litar jag blint på. Vår modus operandi är sådan att vi gemensamt går igenom vad som skall göras och vilka delar som behövs, sen talar han om för mig vad som skall köpas på Rinkaby och vad han skall ta med sig från sina lokala leverantörer. Han får naturligtvis betalt för all tid som går åt. Det funkar perfekt tycker jag. Kanske ett mönster att ta efter för de som tycker det låter bra.

/ Housedad
Det var en bra lösning. Får nog bli något liknande om det nu behövs i framtiden.

Staffans2000
Rörfirmorna har ännu inte fattat potetialen av Internet.
De lever fortfarande i sin egen lilla värld, där de har monopol på den lokala marknanden.
Efter nästa ekonomiska svacka har de förhoppningsvis lärt sig.

Snailman
Nu är det ju så att från just Rinkaby kan man ju ta hem en hel hög delar, och lämna tillbaka det som blir över, och det har man ett halvår på sig att göra...:rolleyes:

'Du har 180 dagars returrätt utan returavdrag på alla oanvända varor. Du betalar returfrakten. På varor som inte returneras i originalemballaget är returavdraget 5%. ,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.