R
Railer: Håller på och gör om en sommarstuga till permanentboende och nu har jag kommit till vattenlösningen. Vi har en grävd brunn som är ca 4,5m djup. Från brunnen går den en grov slang typ 2tum. Den är ca 10m in till huset. Idag har har vi en hydropress som står och brummar under diskbänken. Min plan är att sätta en dränkbar pump i brunnen och sen en glasfiberhydropress på 120l i mitt
0 svar · 5,7k läst
H
Hus-kvarna: Japp utanför tomtgräns är det komunens sak att stå för kalaset. Men om de hittar nåt som inte ska vara i avloppet så vet jag inte om jag åker på det ändå. I vilket fall kan det faktiskt vara nån som öppnat locket i trottoaren och slängt ner nåt (långsökt men möjligt) Än så länge har det inte byggt på nåt i röret, men de filmar i morgon i gatans ledning och då kommer det
3 svar · 1,8k läst
B
BR125: Inspekterade för en tid sedan en hydropress ca 15 år gammal där det gått hål på gummimembranet, inte mycket slibb där inte, däremot var anslutningarna rejält rostiga.
8 svar · 5,3k läst
B
Bambi: Hej! Har pratat med en väldigt duktig rörkille och en besiktningsman nu. Båda tyckte att det såg mycket dåligt ut och att inga regler anträffande installationsregler, monteringsanvisningar eller kontrolelr kan ha utförts. Detta kanske håller ett tag sa de men OM de börjar läcka(tänkt att bo här länge, så får jag bila i stället vid nästa renovering) så är det bra tryck i dessa
3 svar · 4,7k läst
·
T
Tjacko: Det är svårt att svara på. En viss avsänkning får man oftast vid uttag ur en brunn och då det är så pass långt ner till vattenytan kan det bli svårt att få upp vatten. Teoretiskt kan man suga till 9,8m men praktiskt brukar det vara svårt att komma djupare än 8,5m. Har du en grann sugslang påverkar även det med friktionsförluster. Om det är att brunnen satt igen kan du prova med
1 svar · 3,1k läst
L
lordvvs: jag är rörmockare och gör många jobb åt försäkringsbolagen, även där så skarvar och lappar vi hejvilt för att laga läkande rör i golv o väggar, det är inte ekonomiskt för någon part att riva upp ett halvt hus bara för att man ska fåtag i båda ändorna av ett rör och på så vis göra det skarvfritt. dock om man bygger ett nytt hus så ska det inte vara några skarvar på
2 svar · 2,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Här har du tråden där vi diskuterade detta tidigare. Enkel principskiss finns som bilaga till ett av inläggen. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17797-brunn-till-garageplatta.html
7 svar · 6,5k läst
R
RastaM: Mina rör är tillverkade av LK PEX. Jag var inne på ahlsell ock tittade, dom har en hel del tillbehör till LK. Är det någon som vet nåt om presskopplingar? Bra eller dåligt?
8 svar · 1,4k läst
J
JanneL: Tycker det borde kunna fungera. Sträckan är ju så kort som du påpekar samt att det trycker på vertikalt. Borde vara bra glid i ett plaströr. Problem brukar man väl i första hand få i vattenlåsen (åtminstone de äldre) och då är det väl mest hår som fastnar och ställer till så det blir tätt. Möjligheten finns ju att skölja/spola med hetvatten någon gång i mellanåt och s.a.s
1 svar · 2,2k läst
K
keith_mills: Det var ju det sista som Staffan sa jag trodde först, men det gick inte. Sedan fick jag nytt hopp efter Immobils tips. Lät klockrent tills jag kom hem och lyckades pilla bort pluppen, men där fanns ingen skruv. Idag var jag dock inte lika trött som igårkväll, så det var ju bara att lossa alltihopa med skiftnyckeln och där satt käglan. Efter byte fungerar det nu utmärkt! Tack för ert
3 svar · 4,3k läst
·
M
Mikado: Ok ,låter bra....Då vet jag ungefär på vilken nivå det är...Tack för hjälpen Dalle..
4 svar · 1,2k läst
S
Sailorman: Se till att du inte glömmer att sätta i stödhylsor där det ska vara såna.
8 svar · 1,7k läst
F
flelle: ok, tack för det
2 svar · 1,5k läst
Larsa
Larsa: Du kan återfylla med lecakulor, finns på säck på byggvaruhusen.
5 svar · 5,0k läst
Immobil
Immobil: Jag vill minnas att det finns en gammal tråd om detta. Där rekommenderades det att man skulle isolera båda slangarna/rören om de låg i samma dike.
4 svar · 1,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] nja...avsaknad av toavatten låter lite långsökt att detta skulle medföra att brunnarna fylldes med saltvatten alt torkade ut... Det är väl så att bor man så avskilt att det inte går att kostnadseffektivt tömma en sluten tank så är detta acceptabelt. Den stora boven när det kommer till grundvattenproblem brukar vara bevattning, speciellt jordbruk.
11 svar · 4,3k läst
J
JanneL: Åsa! Kolla denna länk där GoForit rekommenderar en lösning somsäkert passar dig: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/98727-bygga-toalett-i-kaellare.html /Janne
10 svar · 18,3k läst
P
pjopen: Tänker prova hästskiten samt en skopa ur komposten så får vi se om det kan ge resultat. Brukar inte vara så stora problem vintertid, det är värre på sommaren. Har tömning var 6:e månad men inte ens det räcker sommartid...
20 svar · 36,4k läst
Åsa76
Åsa76: Jo, I gree. Djäkla betyr när man nalitar vad amn tror är proffs _ se referenser hustillverkare Totalhus.....
4 svar · 4,5k läst
Besserwissern
Besserwissern: Jag har blandat Hornbach och Rinkabys kopplingar hejvilt. Hittills (två år) har det fungerat bra. Har inte märkt någon skillnad.
1 svar · 1,7k läst
Larsa
Larsa: Köp Leca på säck! Finns 80l säckar på byggvaruhusen. Så gjorde jag på inrådan av rörisen.
3 svar · 4,5k läst
D
drainsniffer: Tekniska kontoret/gatukontoret/VA-avdelningen/etc är dom man kontaktar om det är så att man har kommunalt vatten och avlopp och vill ha hjälp med frågor i anknytning till det. Miljökontoret/hälsoskyddskontoret/mm är dom man kontaktar om man har enskilt avlopp, dvs trekammarbrunn som slamtöms, sluten tank eller liknande.
7 svar · 1,7k läst
F
Friherren: Det blev PEX- RiR 15mm. Halva priset mot 12mm Prisol. Snackade också med rörisen, som "godkände" dimensionen för mitt bruk.
6 svar · 1,5k läst
O
osueco: Tack så mycket johanfa. Då stänger jag kranen vid 4 nu när jag fått igång pumpen igen. Hittade ett ganska tydligt fel, när jag lindade bort stålnätet från borrhålet som syns på första bilden så syntes det att de tidigare ägarna hade försökt laga slangen med eltejp. Så det såg ut som på bilden nedan. Men nu funkar i alla fall allt och jag har stängt kranen
10 svar · 13,3k läst
·
J
JanneL: Kan sammanfattas med ett ord, förståndigt! :)
3 svar · 2,4k läst
·
A
alacs: [citat] Tack, då är jag inte ute och cyklar...
2 svar · 1,2k läst
C
conniedotolsson: Jag har en igensatt brunn..tror jag. Brunnen är ett rör som är neddrivet i sand. Jag tror det sitter en filterspets i botten på ca 10 m djup. Vattenytan ligger på ca 7 m djup. Jag har hört att man kan försöka hälla i saltsyra för att rensa filtret. Någon som har några erfarenheter?
0 svar · 2,1k läst
Swappe
Swappe: Inte fråga om vattenkoppar, bara vanliga vattenkranar. =)
2 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Har sett en som bara grävde åt ett nytt håll, måste säkert vara nya tillstånd. Protte
3 svar · 2,5k läst
C
chamme: ser enkelt ut på ritningen.. vrid åt vänster,dra ner flotören,vrid åt höger. Men det har du ju säkert provat
3 svar · 10,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.