Köpte en badkarsblandare på Tradera, begagnad men inte använd särskilt lång tid. Vid inspektion av fyndet visade det sig att backventilen på kallvatteninloppet saknades, plus inloppsfiltret där (ett rätt grovmaskigt metallnät).

Backventil och filter finns som reservdelar från FMM och ett inloppsfilter gör jag lätt själv av lite aluminiumnät, men vad händer om jag kör utan backventil? Dessa sitter ju där av en god anledning kan jag tänka mig, men när behövs de egentligen? Alltid eller bara under vissa förhållanden?

Backventilens uppgift är ju vad det låter som, den skall hindra att vattnet rinner "baklänges" ut beredaren om tillförseln av nån anledning upphör. VVB:n kan ta skada om den står på utan vatten.

Ok, men det är en (badkars)blandare det är fråga om, inte en varmvattenberedare.

Jag googlade lite och hittade flera fall där man haft problem i hyreshus och liknande eftersom varmvattnet där cirkulerar med hjälp av en lokal pump, och kallvattnet har kommunalt tryck. Då kunde kallvatten tryckas ut i varmvattenskretsen om inte blandarna hade backventiler.

Däremot var det rentav någon som kallade en blandare utan backventil för en "villablandare" eftersom ett småhus i regel har samma tryck på varmvatten och kallvatten. Tydligen är inte backventiler så viktiga i det fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.