hej har problem med min vattenrening,har en anläggning från aquamaster med automatik.
nu till problemet det rinner mycket vatten ut i avloppet det ska ju bara rinna en liten stund medan pumpen går och en kort tid efter.
men i vårt filter rinner det hela tiden och upphör alldrig,är det någon som vet vad problemet är???????????kan man göra något åt det??????
filtret ser lika ut som göinges

när pumpen startar, hör du då att det trycks in luft från syrepelaren (avlånga röret bredvid filtret)?
om det inte gör det kan backventilen mellan syrepelaren och filtertoppen ha fastnat, ta lös och rengör backventilen.
öppnar tilluftploppen på toppen av syrepelaren ett tag efter det att pumpen stannat?
är det en 1/2" kromad med blå plasthatt? isåfall peta bort plasthatten så ser du om det lilla svarta plastkrysset far ner ett tag efter pumpstopp, det är där luften släpps in när vattnet börjar dräneras ut. kanske läker det genom 3-vägskranen under syrepelaren, då faller inte krysset ner eftersom det är ett mottryck hela tiden.

har kollat det du beskrev,syrepelaren töms på vatten,backventilen håller tätt mot syrepelaren.vad jag kan förstå så kommer det lite vatten genom silverböjen men det borde väl inte vara så mycket eller?pumpen startar ca var 15 minut så det rinner igenom mycket vatten.
borde jag plocka isär alla ventiler eller?

nu har jag hittat felet 3 vägsventilen på filtertoppen är slut så den håller inte tätt så vattnet åker rakt ut i avloppet,nu till nästa problem 3 vägs ventilerna säljs inte längre, så nu var det en ny modell+att man blev tvungen att byta motor till spolningen me hmmmmm
men lite skönt att veta vad som ar felet

ja om du har en ljusgrå motor till 3-vägsventilen så har den utgått och man sätter en nyare esbe som är svart, båda två är vanliga shuntmotorer. jag köpte 3-vägs hos rinkaby rör, dock får man bygga om fästet samt observera att det bara är 45° medan dom 2 lägena jämfört med originalkranen som hade 90°.rinkaby var billiga jämfört med ahlsell, jag fick 2 kranar istället för en.ja just det, jag har moddat mitt filter så backspolningsvattnet går direkt till avloppet, i mitt fall via ett plastfat med dränkbar pump pga att avloppet ligger högre än filtret.enligt göinge så skulle den modden göra att filtret funkade bättre:)

nej jag har den svarta esbe motorn menar du att det var den som ersatte?
försäljaren sa att den inte gick att använda hmmm
lustigt nog så hade han vad som behövdes för att fixa det hela för endast 1725+m
jag har kollat på rinkaby me såg att den borde passa,men då är problemet med öppningen av kranen då,hur löste du det?
du har donat mycket med ditt filter du! skönt att rådfråga en expert.

jag byggde om fästet för motorn, plockade lös vredet från kranen och satte en hylsa med insexlåsning på kranspindeln som sedan kopplades ihop med motorn, jag använde lite överblivet från gamla motorn och lite bra å ha pinaler + lite svetsning. motorn går ju att ändra hur mycket den ska vrida och åt vilket håll, öppna och kolla.

har gjort en provisorisk lösning med en vanlig kulventil på röret till ventilen ,men ska snart ge mig i kast med att göra så automatiken funkar.
tur att du kunde hjälpa mig, då kan jag beställa en ny pump samtidigt och endå tjäna en slant.toppen tack

kul om det löser sej för dej, det är lite pyssel med vattenfilter
lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.