Jag skulle behöva koppla in ett rör från ett nytt avlopp på mitt befintlga avloppsrör som är cementrör. Går det? Hur gör man då (tar hål, tätar m.m.)?

Mvh
Mats

Borra/bila upp ett hål, stoppa i ett nytt rör (troligtvis plast då?) betong runt om som tätning.

Sedan finns den flådiga Y-rör med gummitätningar då man kapar bort en bit av betongröret.

Protte

Ja, det är plaströr som jag ska gå på med.

Borde man kanske komma in ovanifrån på cementröret för att minska risken att det som kommer flytande i cementröret tar fel väg (alltså upp i det nya plaströret)? Eller att min nya påkoppling tjänstgör som ett ställe där saker och ting fastnar (även om man inte sticker in det nya röret i cementröret utan att blotta hålet skulle utgöra ett potentiellt stopp).

Fanns en annan tråd här för inte så länge sedan som tog upp samma problem, men inhuggningsmuffen var dyr har jag för mig...

Skånepåg skrev:
Ja, det är plaströr som jag ska gå på med.

Borde man kanske komma in ovanifrån på cementröret för att minska risken att det som kommer flytande i cementröret tar fel väg (alltså upp i det nya plaströret)? Eller att min nya påkoppling tjänstgör som ett ställe där saker och ting fastnar (även om man inte sticker in det nya röret i cementröret utan att blotta hålet skulle utgöra ett potentiellt stopp).
Inlopp på ovansidan: hade så ett tag och det fungerade då det spolades i båda rören men när cementrörshushållet åkte på semester och det bara spolades i plaströret så blev det bara en stor hög i cementröret och stopp. Det gjordes sedan om med ett Y-rör av plast och prioritet för plaströrsavloppet (längre och mindre fall)

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.