Har idag en ett år gammal rörspetsbrunn som med hjälp av en Foras JA100 (Troligen värdens vanligaste vattenpump) än så länge ger mig oändligt med vatten till min trädgård.
Jag har dock vaga planer på att förlägga ett permanent bevattningssystem i min trädgård med sk pop-up spridare på väl utvalda ställen, och jag undrar hur jag på enklaste sätt kan maximera mitt vattenuttag. Vid lodning förra året hittade jag vatten på 7,1 meter. då de flesta jetpumpar har en max sughöjd på 7 - 9 meter innerbär det att den får arbeta för fullt, men den ger mig åtmindstånde vatten till min pulserande spridare så jag kan vattna hela min stora bakgård + två meter av grannarnas. Öppnar jag på ytterligare ett ställe blir dock strålen genast ganska vek, och att försöka köra med mer än en spridare är ju överhuvudtaget inte ens aktuellt. Jag mekade på en tryckmätare häromdan som vid fullt öppen spridare visar 1,5 - 2 bar och då man knyter slangen rusar den upp till 4-5 innan tryckvakten bryter strömmen. Har dock ännu ej hunnit mäta flödet, men pumpen ska ju enligt spec ge 60l/m.
Hur skulle man kunna konfigurera för att få upp mer vatten? Är de större pumpmodellerna (Foras JA200 - JA300) ett alternativ? Kan man paralellkoppla fler mindra pumpar på samma spett om de har varsin backventil? Och framför allt, hur får man reda på spetsens maxkapacitet?
Ett alternativ om pumpen inte orkar är ju att dela upp bevattningen på flera zoner, så man med hjälp av 4-5 kulventiler vid pumpstationen kunde välja var det ska vattnas. Dock vore ju önskemålat att allt ska kunna vara på hela tiden och styras av timer...
Gärna lite grundkurs i tryck och flöde oxå! Känner att jag är lite novis på det området... ;-)