K
kazagger: Ja, nya rör. Kollat och dubbelkollat v/k, det är som det ska. Ringde FMM och de kommer och tittar om ngn dag, det är servicekänsla det. Vad gäller varmvattnet ska det som stoppas in komma ut, däremot är det ojämna flödet något knas. Känns dock som om felen hänger ihop tycker jag. Får svar på onsdag...
2 svar · 2,4k läst
L
lomma: I Malmö (ligger väl egentligen i Burlöv) verkar det som den avdelningen är mest inriktad på golvvrärme. Men det finns väl en del delar för vanlig rördragning också. De säljer Roth. Tror inte de säljer per meter, men man kan ju ringa och fråga.
1 svar · 1,2k läst
F
Falubo: Hej! Det är ett viktigt men tråkigt beslut om avloppsanläggning. Man bygger så att säga fast sig, det är exempelvis lättare att byta tapet om det blir fel. Ang markens förmåga att ta upp vatten, oavsett vilken typ av avlopp du väljer så är det samma volym utgående vatten som marken skall "svälja". Personligen skulle jag satsa på en traditionell anläggning med infiltration alt
2 svar · 2,6k läst
L
landsjo: Så här står det i BBR idag: 6:623 "Utformning av vattenledningar och placering av vattenvärmare bör vara sådana att tappvarmvatten kan erhållas inom ca 10 sekunder vid ett flöde av 0,2 l/s. Detta gäller dock inte då tappvarmvatten bereds för ett enbostadshus." Detta innebär i praktiken för din del att ni tyvärr inte kan hävda 10 sekunders -regeln. Kravet är dels ganska luddugt
16 svar · 32,8k läst
prototypen
prototypen: Och ligger det cellplast ovanpå (men BARA ovanpå), helst 1,2 m brett så fryser det inte (i Stockholm) Protte
2 svar · 10,3k läst
D
Danne031: [citat] Danke schön för det! :)
11 svar · 8,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vår granne (ev deras byggare) löste dagvattenproblemet genom att köra ut det genom trekammarbrunnen och infiltrationen, vilket givetvis inte är lagligt. Kolla hur det är kopplat, man vet aldrig.
2 svar · 1,5k läst
J
jakim: Ursäkta... Jag hittade svaret en bit ner... Sammanfattat, det funkar med Cu kopplingar men då med speciell stödhylsa för PEX men speciella PEX kopplingar är att föredra. :)
1 svar · 2,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Som sagt; det är samma RSK på de blåa- och vita tappvatten rörem (RiR). Tyder alltså på att Uponor har bytt färg på skyddröret
5 svar · 3,2k läst
chrille112
chrille112: Tack, det låter betryggande :)
9 svar · 2,6k läst
N
Nyckelmossen: Lägg upp ett foto, så kommer du få ett bra svar :)
2 svar · 1,2k läst
S
spikers_corner: Jo , jag hade tankar på slang men jag var lite wild and crazy, mest crazy. Men jag lär väl få göra om då det börjar dåna i huset.
2 svar · 1,1k läst
·
U
utgång: Jahapp, det här blev en sann trippelmonolog :-). Efter svar från Faluplast: rörsatsens klammer levereras med extradistanser att användas vid behov. Därmed bygger den antingen 9 eller 10 cm från vägg till centrum rör, beroende på om man väljer att använda distanserna eller inte.
2 svar · 4,2k läst
B
Bambi: Hej! Kan man förlänga avsättningsrör till toa och handfat, om, hur gör man? Mvh Bambi
0 svar · 926 läst
F
frenchie: Har det löst sig? Jag skriver en del om iBox på http://www.byggahus.se/forum/badrum/105599-badrum-ibox-glasblock.html
1 svar · 3,8k läst
F
frenchie: http://www.byggahus.se/forum/badrum/105599-badrum-ibox-glasblock.html
3 svar · 2,4k läst
B
Björn Vesterberg: Fann VA-teknik i Järfälla har en sluten markbädd som är värd att kolla på WWW.FANN.se
4 svar · 6,4k läst
K
ktm250: Ja, då har jag inga fler råd. Ta gärna en titt på den sista länken jag skickade. Det var tillverkarens hemsida. De verkade ha större doningar av samma sort.
3 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Sätt dit avstäningsventilerna på dem som de är och kapa samt fixera dem sedan när du monterar blandaren.
1 svar · 905 läst
T
Tjacko: Gasmask ;-)
1 svar · 1,2k läst
T
1 svar · 1,2k läst
T
Tjacko: holmetz Nu är du ute och cyklar. PRK-kopplingar används bla i komunala vattenverk. För PEM slang är det bästa kopplingen att använda. Använder man kopparrör är det andra kopplingar. viktorj Det går utmärkt att gå upp till 32 efter filtret. Går du ner till 25 får du mer ledningeförluster och högre hastighet på vattnet.
6 svar · 10,5k läst
M
-MH-: Japp, men från och med 1:e juli 2009 så kan hantverkaren göra avdraget direkt på fakturan och sedan får han/hon pengarna från skattverket.
3 svar · 1,3k läst
T
Törnrosen: NUUU fattar jag. Har inte sett den koniska delen i röret förut. Tack så mycket Jenzza.
6 svar · 10,5k läst
prototypen
prototypen: Är lite tveksam till att ta upp bef ringar, rör inte så mycket i marken utan fyll bara igen brunnen och köp nya ringar. Gräver man upp ringarna så är det risk för sättningar sedan och det vill man inte ha i en utbyggnad. Protte
8 svar · 4,3k läst
prototypen
prototypen: [citat] Kanske inte, hit grävdes kommunalt vatten och avlopp 1967 och i botten ligger vattenledningen sedan fyllde man på och la avloppet ovanpå. Under fördelningsbrunnen verkar det som om det vibrerades ordentligt men sedan de 34 metrarna mot verkstan så fylldes det bara. Under åren har detta sjunkit ihop så det var 32 meter med korrekt fall och sista 2 meterna mot brunnen var det motlut.
19 svar · 21,9k läst
J
JanneL: Tyvärr vet jag inte hur jag bar mig åt :) Letade egentligen en liknande sida angående dränering och dagvattenledning som jag vet att Skellefteå kommun har lagt upp men hamnade här. Tycker det borde finnas ett arkiv med sådana här tips eller kompendium som illustrativt beskriver både det ena och det andra. Inbillar mig att det kan vara till hjälp för många som nyss har skaffat hus, men
2 svar · 1,7k läst
pefo
pefo: [citat] Halleluja! :D Vår skar i sommras så den åkte till tippen! :cool:
4 svar · 1,9k läst
S
Sailorman: Ett långskott... Du är säker på att lukten kommer från vattnet och inte avloppet?
3 svar · 1,4k läst
sandhall
sandhall: [citat] Observerade sist jag var där att de tagit bort de urinsorterande toastolarna och ersatt dem med vanliga. Funderar på om de kom fram till att det inte funkar på offentliga toaletter och har sänkt ambitionsnivån?
6 svar · 4,4k läst
T
Tjacko: Hej Det var lite festligheter ihelgen så jag får ursäkta sent svar. Nu har jag funderat till lite (om nu det hjälper) 0,64mg/l Fe borde visst gå att få bort med kolfilter vilket jag nekade tidigare (måste ha fått lite hjärnsläpp). Dock är det en dyr metod då kolet förbrukas och kostar från 20:-/kg och uppåt. Med ett syresättning och ett sandfilter så kan du använda sanden år
9 svar · 11,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.