Fick ett brev från bygg och miljö som saknade uppgifter om min brunn.
Bifogar en bild.
Utgår från att detta är en trekammarbrunn?
Ca 15-25 meter från sista betongbehållaren har jag två avluftningsrör med ca 10 meters mellanrum
Vad kan jag tänkas ha för rening?
Har ingen upphöjd "bank" utan makrnivån efter brunnen är helt i linje med omgivande markområde.
Lite osäker på hur jag skall fylla i speciellt kring rening eftersom jag inte vet.
Eftersom jag har någon form av avluftning antar jag att jag inte har utsläpp direkt i mark eller?
Bifogar en bild.
Utgår från att detta är en trekammarbrunn?
Ca 15-25 meter från sista betongbehållaren har jag två avluftningsrör med ca 10 meters mellanrum
Vad kan jag tänkas ha för rening?
Har ingen upphöjd "bank" utan makrnivån efter brunnen är helt i linje med omgivande markområde.
Lite osäker på hur jag skall fylla i speciellt kring rening eftersom jag inte vet.
Eftersom jag har någon form av avluftning antar jag att jag inte har utsläpp direkt i mark eller?
Det verkar som om du har en markbädd, men lyft av locken och ta ett kort ner i varje brunn så är det lättare att beskriva vad du har för typ av slamavskiljare.
Bifogar bilder på de tre cementbrunnarna.
Det första kortet i vänstra övre hörnet är en "enkammarbrunn". Nästa kort i högra övre hörnet är en "tvåkammarbrunn", dessa brunnar tillsammans blir en "trekammarbrunn" som dom flesta kommuner anser är fullt tillräckligt. Sista brunnen är en spridarbrunn där det slamavskilda avloppsvattnet ska renas. Reningen görs antingen i en infiltration eller en markbädd. Finns det någon mer brunn, eller var det bara dom två luftningsrörensom stack upp ur backen en bit bort?
Kom på en sak till. På utloppet från tvåkammarbrunnen till spridarbrunnen ska det sitta ett T-rör, det är en vanlig orsak till anmärkning vid en eventuell besiktning.
Kom på en sak till. På utloppet från tvåkammarbrunnen till spridarbrunnen ska det sitta ett T-rör, det är en vanlig orsak till anmärkning vid en eventuell besiktning.
Det finns ingen mer brunn efter spridarbrunnen utan bara två luftrör (som verkade vara tilltäppta
Betyder det markbädd?
En granne har en till brunn. Vad kallas då hennes rening (hon vet inte heller)?
Det ser ut som en T-rör även om den just nu är så fullt att jag inte ser nederdelen på T-röret utan bara det som går till spridarbrunnen samt den del som är ovanför "skitnivån".
Funkar det som så att vatten trycks underifrån upp genom nederdelen på T-röret och vidare till spridarbrunnen?
//Jocke
Betyder det markbädd?
En granne har en till brunn. Vad kallas då hennes rening (hon vet inte heller)?
Det ser ut som en T-rör även om den just nu är så fullt att jag inte ser nederdelen på T-röret utan bara det som går till spridarbrunnen samt den del som är ovanför "skitnivån".
Funkar det som så att vatten trycks underifrån upp genom nederdelen på T-röret och vidare till spridarbrunnen?
//Jocke
Jag misstänker att du har en infiltration. Har du sett om det finns något utlopp i något dike eller likvärdigt i närheten?Joachim skrev:Det finns ingen mer brunn efter spridarbrunnen utan bara två luftrör (som verkade vara tilltäppta
Betyder det markbädd?
En granne har en till brunn. Vad kallas då hennes rening (hon vet inte heller)?
Det ser ut som en T-rör även om den just nu är så fullt att jag inte ser nederdelen på T-röret utan bara det som går till spridarbrunnen samt den del som är ovanför "skitnivån".
Funkar det som så att vatten trycks underifrån upp genom nederdelen på T-röret och vidare till spridarbrunnen?
//Jocke
Angående T-röret så ska det se ut precis som du har beskrivit det. Syftet med T-röret är att inte partiklar som flyter på ytan i sista kammaren ska följa med ut i spridarrören.
Länk till tråd som beskriver reningsprocesserna i marbädd och infiltration.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/115238-fraga-om-markbaedd.html
Redigerat:
Ja, det går ett dike där i närheten, men jag hittar inget utlopp.
Hela området där jag bor är sandmark .
Alldeles bredvid diket står en stor gran som dött och andra träd längst med diket ser inte ut att må så bra. Man kanske har för mycket krut i baken ;-)
Från spridarbrunnen går det ur rör i tre riktningar.
Verkar ju injte helt enkelt att lista ut om man har markbädd eller infiltration
Hela området där jag bor är sandmark .
Alldeles bredvid diket står en stor gran som dött och andra träd längst med diket ser inte ut att må så bra. Man kanske har för mycket krut i baken ;-)
Från spridarbrunnen går det ur rör i tre riktningar.
Verkar ju injte helt enkelt att lista ut om man har markbädd eller infiltration
Men det är lite konstigt att (spridar)rören går ut i 3 olika riktningar. Normalt ligger de ju parallellt med varandra ut i infiltrationsbädden. Å andra sidan verkar det otroligt att man lagt ner både pengar o arbete på brunnarna och sedan bara låtit avloppet rinna ut i backen. Men kan trådskaparen ha missuppfattat riktningarna på rören Fördelningsbrunnen är ju rund och då kan det vara lätt att tro att rören går i olika riktningar. Rören borde ligga i den riktning där avluftningsrören finns.
Tänkte lite fel när jag sa tre rör.
Det ena var ju inkommande.
Alltså har jag två rör som går ut.
Ut ur själva spridarbrunnen går de ut mot klockan 8 och klockan 3. Hur de sedan ligger böjda har jag ingen aning om.
Kan tänkas att man inte velat göra hål i brunnen för rören så nära varandra eller?
Det ena var ju inkommande.
Alltså har jag två rör som går ut.
Ut ur själva spridarbrunnen går de ut mot klockan 8 och klockan 3. Hur de sedan ligger böjda har jag ingen aning om.
Kan tänkas att man inte velat göra hål i brunnen för rören så nära varandra eller?
Klicka här för att svara



