10 351 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Frågor om VA vid nybyggnation!
Tack! Var skall avluftningsröret anslutas? Är det normalt förfaringssätt att gå ner me varmvattnet i plattan förutom golvavärmen vill säga? Eller går det att dra allt varmvatten rör i rör i väggarna?
MvH
Henrik
MvH
Henrik
Dräneringsbrunnen placeras lämpligen bara 1-2 meter ifrån huset, då dräneringen kopplas in i den. Dagvattenavrinningen från stuprören kan du koppla in i dagvattenstammens spolrör (direkt efter själva spolröret så du kan se om det rinner vatten). Glöm inte spolrör på "baksidan" av huset eller där du lägger högpunkten på din dränering och stuprörsavrinning. Dom andra spolbrunnarna placeras på "rad" bakom dräneringsbrunnen på "din" huvudstam.
Ett tips är att INTE koppla in stuprören/dagvattnet på dräneringen som jag vet att många gör. Detta kan leda till stopp i din dränering och fuktskador som följd på grund av alla löv, barr mm som brukar samlas på tak och stuprännor. Man bör inte lita på att lövsamlarna sitter där dom ska om ett antal år.
Jag förutsätter att din tomt är hyffsat plan, för annars kanske man måste tänka till för att få ihop fallen på rören.
Förmodligen har du en given höjd på anslutningspunkten som du fått av kommunen. Stega längden på rörschakten och räkna med fall på 1cm/m och se vart du hamnar i höjdläge.
Vid köp av brunnarna så tänk på att du inte behöver körbara betäckningar, utan trädgårdsbetäckningar som lock. Det kan skillja flera tusen i pris.
För att försöka bena ut antalet brunnar och spolrör så behövs, om du gör enligt min beskrivning, 1st dräneringsbrunn till dagvatten, 2st spolrör/brunnar en till dagv och en till spillv. 1-2 spolrör till dräneringen och till stuprörsledningarna.
Ps. När du lägger drän och dagvatten runt huset är det 110PP rör och 110 dräneringsrör som gäller. Glöm ej heller här att du ska ha fall runt hela huset , vilket kan bli många meter på ett enplanshus speciellt med vinklar.
Ett tips är att INTE koppla in stuprören/dagvattnet på dräneringen som jag vet att många gör. Detta kan leda till stopp i din dränering och fuktskador som följd på grund av alla löv, barr mm som brukar samlas på tak och stuprännor. Man bör inte lita på att lövsamlarna sitter där dom ska om ett antal år.
Jag förutsätter att din tomt är hyffsat plan, för annars kanske man måste tänka till för att få ihop fallen på rören.
Förmodligen har du en given höjd på anslutningspunkten som du fått av kommunen. Stega längden på rörschakten och räkna med fall på 1cm/m och se vart du hamnar i höjdläge.
Vid köp av brunnarna så tänk på att du inte behöver körbara betäckningar, utan trädgårdsbetäckningar som lock. Det kan skillja flera tusen i pris.
För att försöka bena ut antalet brunnar och spolrör så behövs, om du gör enligt min beskrivning, 1st dräneringsbrunn till dagvatten, 2st spolrör/brunnar en till dagv och en till spillv. 1-2 spolrör till dräneringen och till stuprörsledningarna.
Ps. När du lägger drän och dagvatten runt huset är det 110PP rör och 110 dräneringsrör som gäller. Glöm ej heller här att du ska ha fall runt hela huset , vilket kan bli många meter på ett enplanshus speciellt med vinklar.
Produkter som diskuteras: "Dagvattenavrinningen"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Utan att vara helt säker så tror jag att den stora är dräneringsbrunn.
De två små skulle kunna vara spolbrunn för spillvatten samt dagvatten.
Jag ser ingen vattenhuvudavstängning, undrar om det kan vara en sån i ett av 110-rören, månntro...
Jag satte en sådan här spolbrunn för spillvattnet, alldeles invid tomtgräns.

Men min var svart.
Det är inget vanlig T-koppling, utan lite speciellt utformad för att underlätta införande av spolslang åt valfritt håll. Har man spolbrunn (med jämna mellanrum kanske ifall det är lång sträcka) så blir det oerhört mycket enklare att fixa ev stopp.
Dränerings och dagvattenbrunnen ska ta hand om sånt som flyter med, så att sand och sånt landar i botten istället för att gå ut i kommunala dagvattennätet alt sätta igen din stenkista.

Kopplar man ihop dagvatten med dränering måste man tänka sig för.
Det får inte under några omständigheter bli så att dagvattnet från tak t.ex. kan rinna mot dräneringen. Så inloppet för dränering ska vara det högsta, sen takavvattning och nederst utgången mot kommunalt dagvatten eller stenkistan. Viktigt är då givetvis också att utloppet sväljer allt regnvatten, så det inte blir översvämning som fyller din dränering under huset med vatten. Är man osäker kan man anlägga lösningar där dessa system inte är ihopkopplade.
De två små skulle kunna vara spolbrunn för spillvatten samt dagvatten.
Jag ser ingen vattenhuvudavstängning, undrar om det kan vara en sån i ett av 110-rören, månntro...
Jag satte en sådan här spolbrunn för spillvattnet, alldeles invid tomtgräns.

Men min var svart.
Det är inget vanlig T-koppling, utan lite speciellt utformad för att underlätta införande av spolslang åt valfritt håll. Har man spolbrunn (med jämna mellanrum kanske ifall det är lång sträcka) så blir det oerhört mycket enklare att fixa ev stopp.
Dränerings och dagvattenbrunnen ska ta hand om sånt som flyter med, så att sand och sånt landar i botten istället för att gå ut i kommunala dagvattennätet alt sätta igen din stenkista.
Kopplar man ihop dagvatten med dränering måste man tänka sig för.
Det får inte under några omständigheter bli så att dagvattnet från tak t.ex. kan rinna mot dräneringen. Så inloppet för dränering ska vara det högsta, sen takavvattning och nederst utgången mot kommunalt dagvatten eller stenkistan. Viktigt är då givetvis också att utloppet sväljer allt regnvatten, så det inte blir översvämning som fyller din dränering under huset med vatten. Är man osäker kan man anlägga lösningar där dessa system inte är ihopkopplade.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag blev förresten lite osäker på om detta är sant ,,,Mikael_L skrev:
Alltså om denna brunn egentligen ska vara kopplad till både dränering och stuprör ...
Om detta tvistar de lärde ...Freddan1 skrev:Kom på lite till. Det är också noga med att det inte är för mycket fall på spilledningen. Nr 1 rinner då fort iväg medans Nr 2 blir kvar i röret och orsakar stopp, om du förstår min förklaring. Därför är det viktigt att ha en spolbrunn utanför huset, för det är ju där den stora höjdskillnaden ligger när man drar upp röret i husgrunden.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/105218-fall-pa-markavloppsroer.html
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/102811-stort-fall-pa-avloppsledning.html
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/88259-lutning-pa-avloppsroer.html
Jag vet att det ibland kan bli problem med fallet. Det är till stor del därför man har spolröret precis innan huset, för att därifrån stiga kraftigt den sista biten. Du får heller aldrig ha en ren 90 böj på ledningen utan den sista biten ska vara så mjuk det bara går.
Vid väldigt kuperade tomter med långa ledningar kan det bli aktuellt med flera brunnar och spolbrunnar. Jag förutsätter att det i detta fallet inte är något special.
avstängningsventil räcker det med den i gatan, som normalt endast är till ett hushåll.
Vid väldigt kuperade tomter med långa ledningar kan det bli aktuellt med flera brunnar och spolbrunnar. Jag förutsätter att det i detta fallet inte är något special.
avstängningsventil räcker det med den i gatan, som normalt endast är till ett hushåll.
Tackar för kanonbra information. Efter att ha surfat runt på de tips som getts i denna spalt så konstaterar jag att det måste vara det bästa att gjuta in tappvatten RIR i plattan, eller? Det borde underlätta jobbet sedan då all dragning redan är på plats även om det kräver att man mäter in det noga var ledningarna skall komma upp.
Om jag förstått informationen rätt så kan varmvattnet narjas direkt i armeringen medan kallvattnet måste ligga under isoleringen eller i speciellt isolerade rör. Vad är att föredra?
MvH
Henrik
Om jag förstått informationen rätt så kan varmvattnet narjas direkt i armeringen medan kallvattnet måste ligga under isoleringen eller i speciellt isolerade rör. Vad är att föredra?
MvH
Henrik
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
man lär sig ganska mycket om principen för rördragning om man knallar upp på kommunen och ber att få titta på några va ritningar på nybyggda hus (och tar kopia så du kan kolla hemma i lugn och ro) när du förstår principerna så är det bara att rita en egen ritning (alla kommuner begär inte in va ritningar, då får du gå till en annan kommun som har dessa ritningar)
Blir det inte tryckfall om har långa dragningar med 15mm RIR och sedan kör 90gradare? Är det inte att rekommendera långa böjar istället för snäva 90gr kopplingar?
Tips?
Tackar
Tips?
Tackar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden