Vi ska anlägga nytt avlopp med slamavskiljare och markbädd/infiltration. Den vi talat med föreslår "trekammarbrunn av betong". Vad finns det för slamavskiljare? Vilka fungerar? Är betong bättre än plast - både med avseende på livslängd och på funktion?

Hemmakatten
Betong absolut, om ni har möjlighet att kunna köra dit den och tillräckligt djupt att gräva ned den (slamavskiljare i betong brukar vara djupare). Betong håller i evighet och behöver inte förankras i marken. Vi har två slamavskiljare, en i betong och en i plast. Den i plast bara för att vi inte kunde få dit en i betong.

Betong eller plast är en smakfråga. Huvudsaken är att den är rätt konstruerad, Har sett brunnar med olika lösningar av indelningen i kammare, den ena värre än den andra. Besök avloppsguiden.se för att se hur en brunn skall vara konstruerad.

Jag har försökt att sätta mig in i problemet, men det är svårt skilja reklam från opartiska erfarenheter... T.ex. Baga hävdar att deras slamavskiljare är överlägsen alla andra pga utformning som ger låga flödeshastigheter. Fann säger samma sak om sin av samma skäl trots helt annan form. En traditionell trekammarbrunn är ju bara en avdelad cylinder. Den VVS-are jag kontaktat säger du ska ha en betongbrunn. Helst en som består av två rör. Ett delat så att det blir tre kammare. Vad är erfarenheterna från er som har sett slamavskiljare i funktion? Vad fungerar, fungerar ej?

Hemmakatten
Vi har en betong-slamavskiljare från Baga, köpt och installerad 2005. En av anledningarna till att vi valde Baga var att slamflykten var mycket låg. Slamflykt är när slam "rinner över kanten" och ut i infiltrationsbädden. Det vill man inte ha. Ju mer slam som stannar i slamavskiljaren desto bättre. Ju mer slam (ibland mkt små partiklar) som rinner över i bädden desto svårare blir det att bryta ner och desto fortare "slammar" bädden igen och måste grävas ur och fyllas med nytt material.

Just nu kommer jag inte ihåg, men det finns rapporter och jag tror att varje tillverkare skall/måste ha uppgifter om slamflykt. Har för mig att vi läste någon sammanställande rapport om olika slamavskiljares slamflykt och funktion, men kommer inte ihåg var. Du får leta lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.