Y
Jag har varit helt insöad på köpa en ny hyrdofor i glasfiber, i rädsla för de lömska hydropressarnas gamla skräckhistorier om bakterier osv.

Men så sprang jag på en kommentar.
Det monteras mycket fler hydropresser än hydroforer idag. Det man kunde
läsa på sidan du hänvisade till var hur bra det var med en hydrofor.
Nackdelen är att om du har ett järnhaltigt vatten så kommer järnet
att fällas ut och vattnet bli färgat samtidigt som du får en slämmig
insida. Har du ett aggresivt vatten så välj en trycktank i plast typ (Well Mate).
Och i min vattenanalys framkom det då notering på järnet; rek. 0,5mg/l och jag hade 1... tjänligt men anmärkning...

Du börjar jag ju tveka, men jag vill minnas det finns fördelar med lufttank också, att det tar bort dofter eller smak, nånting gör syre, fast exakt vad minns jag inte.
-Jag har ju endel andra noteringar på mitt vatten..

Någon som kan fylla i minnesluckorna och ge en liten teori hur man beslutar för rätt sort, hydrofor vs hydropress..:confused:

Redigerat:
Har du för mycket järn ska du i första hand fundera på ett filter. Vissa järnfilter fungerar bara ihop med hydrofor, så väljer du ett sådant är ju valet i övrigt klart.

Y
Filter kommer jag ha sen vilketsom, fast de hamnar ju efter, inte före tanken.

Så egentligen har det väl ingen betydelse kan ju kanske tyckas men har man chansen att välja något som då resulterar med mindre service av tank samt mindre belastning på filtrena så känns det ju bättre.

Jag fick svar ifrån en säljare;
Wellmate är ditt bästa val med tanke på anmärkningarna på vattnet.Hydrofor är bättre näör du har förhöjda mineralhalter,luftkudden hjälper till att oxidera mineraler.
Tycker dock att svaret var lite luddigt, båda är ju wellmate. och han vet ju inte minna mineralvärden, hehe

Anmärkningarna;
Kalium: 13 (riktvärde 12mg/l)
Sulfat: 110 (100mg/l)
Järn: 1 (riktvärde 0,5mg/l)
Turbitet: 7,8 (riktvärde 3)
Mangan: 0,39 (riktvärde 0,30)
Hårdhet: 18 (riktvärde 14dh)

Filtret sitter normalt före tanken. Det kopplas alltså in mellan pumpen och tanken.
Vissa filter samverkar också med tanken genom att vattnet pumpas runt. Om du väljer den typen av filter så kan du alltså inte ha nån hydropress utan måste välja hydrofor.

Y
Mja, fast berörande de två filtrena jag skulle ha så blev kommentaren utav säljarn;
Nästan alla filter skall installeras efter trycktank (för nyrenat
vatten)

Y
Kan uppdatera lite ifall någon mer blir intresserad i frågan framöver.

Har fått några till svar utav de säljare jag kunde hitta;

Det mest optimala är att ersätta din gamla mot en Wellmate glasfiber hydrofor tillsammans med en luftinjektor som syresätter inkommande vatten innan den passerar ditt vattenfilter. Eftersom du har en total hårdhet på 18 dH låter det som att du har ett avhärdningsfilter installerat som också har möjlighet att reducera mindre mängder järn och mangan. Om du istället har ett avjärningsfilter så fäller järnet i vattnet lättare i filtret och filtret belastas mindre. I en hydropress kommer inte vattnet i kontakt med syre och därför belastas vattenfiltret mera och filtermaterialet måste därför syreladdas betydligt oftare. Å andra sidan bör du rengöra Wellmaten ca 1 ggr/år genom att tappa ur vattnet i avtappningskranen och spola med slang från toppanslutningen i tanken.
(har inte alls något avhärdningsfilter? fast ska ha sen)

Många föredrar Hydrofor för att vissa tycker att gummiblåsan i hydropressen sätter smak.
Den skall Ej göra det men…..
Om vatten behöver behandlas föredrar de flesta hydrofor.
(jag hade inte nämnt min oro om smaken, vilket bekräftar att det spökar än idag)

Vi rekommenderar alltid hydrofor om det finns plats.
Undantag är om filter med jonbytarmassa skall monteras.
I vissa fall bör en hydropress då monteras alternativt ett partikelfilter mellan hydrofor och filter.
-Manlucka finns i botten. Kommer åt den genom att gänga av tanken från bottenplattan
-Om pumpen är feldimensionerad eller gammal och sliten och levererar mindre än 18 liter/min vid 3 bar funkar inte luftinjektorn.
Man kan då montera en luftnippel och ett stigarrör på hydroforen. Detta ersätter då luftinjektorn.
Så kort och gott så får det nog bli en wellmate glasfiber hydrofor.

Redigerat:
I ditt fall skulle jag välja ett filter som både tar bort järn, mangan och hårdheten. Tex ett beprövat filter som innehåller massan Crystal Right.

Y
Har bokat tid för högtrycksspolning av brunnen, samt så blir det en omgång klor.
Efter det så kanske det inte behövs filter.
Annars är både avhärdarfilter och järnfilter planerade, tänkte passa på att byta hydroforen samtidigt när man ändå kanske ska möblera om i pumprummet.
:)

Spolning och klor kommer inte hjälpa något mot Fe, Mn, Turb eller hårdhet. Så i mina ögon känns det som bortkastade pengar i fall du inte har tex bakterier som kloret tar död på.

Håller med Tjacko fullt ut!!!

Y
Vi får väl se. :)

Hade det varit någon partisk spolbil som uppmanat mig så hade jag nog inte gjort det men nu är det filtersäljarna själva som sa det, inte vinner de på att jag försöker med andra metoder. Samt att den f.d. energibrunns-arbetaren hade bevittnat att det gjort nytta.

Jag tror det är slöseri tid att inte ÄVEN beställa filtrena direkt, samtidigt vill jag veta att det är rent för jag har ju dumt nog sett ner i brunnen och bevittnat det ytliga järnslasket och fasar för hur det serut längre ner.
-Sen när det är renspolat ska det mätas djup & kanske ta tid på flödet, och försöka se läckor som ska tätas.

"ifall det rör sig om att järnet samlas såpass så man får spola vart 5e år så är det ju mer lönsamt och fräschare, däremot om det är såpass så det behövs spolas 1gång om året så är ju filter bättre"

Jup jup, vi får se hur de slutar. Frågan i detta fall var dock om hydrofor eller hydropress var bäst till mitt vatten. :)

Redigerat:
För 20 år sedan var det enskilt vatten här i kåken, och det var järnhaltigt. Det var inte otjänligt men det påpekades i testprotokollet. Exakt mängd minns jag inte. Nackdelen var att duschhörnan med tiden blev gul. Det gick att tvätta med utspädd saltsyra men det blev inte riktigt bra.. smaken var lite egenartad också. Så ett filter är nog en bra idé. Hydroforen har dock hållit även om plastbeläggningen ser suspekt ut invändigt, den är liksom bubblig. Vet inte om jag vågar pumpa upp den till max tryck :)

Y
Det lät ju lite kusligt att du är rädd för dess hållbarhet.
När du nämner plastbeläggning så tolkar jag det som om du har en metall hydrofor med beläggning innuti? (hoppas det för annars blir jag ju orolig att dessa jag kollar på är klenisar de också)

Så som jag tolkat det jag läst och hört så visade sig att de metall hydroforer med plastbeläggning inte var någon höjdare, tillslut flagna plasten och bitar satte sig i silar, samt bakterier växte mellan metall och plasten i tanken...

Den jag pratar om är helt i glasfiber. "glasfiberarmerad epoxyplast"
tryckkarl.jpg
Sen är ju frågan hur mycket problem det lär bli med den flottören innuti som ska sköta den automatiska luftningen...

Yrrol skrev:
Vi får väl se. :)

Hade det varit någon partisk spolbil som uppmanat mig så hade jag nog inte gjort det men nu är det filtersäljarna själva som sa det, inte vinner de på att jag försöker med andra metoder. Samt att den f.d. energibrunns-arbetaren hade bevittnat att det gjort nytta.

Jag tror det är slöseri tid att inte ÄVEN beställa filtrena direkt, samtidigt vill jag veta att det är rent för jag har ju dumt nog sett ner i brunnen och bevittnat det ytliga järnslasket och fasar för hur det serut längre ner.
-Sen när det är renspolat ska det mätas djup & kanske ta tid på flödet, och försöka se läckor som ska tätas.

"ifall det rör sig om att järnet samlas såpass så man får spola vart 5e år så är det ju mer lönsamt och fräschare, däremot om det är såpass så det behövs spolas 1gång om året så är ju filter bättre"

Jup jup, vi får se hur de slutar. Frågan i detta fall var dock om hydrofor eller hydropress var bäst till mitt vatten. :)
Järnet faller ut i kontakt med syre och Fe finns i vattnet. Man kan aldrig spola bort Fe, visst det som fällt ut på foderröret kan du spola bort men det kommer inte ge någon skillnad på vattenkvaliteten. Det har ju redan fällt ut.
Om filterförsäljaren säger att du kan spola ett vatten rent från Fe så skulle jag inte köpa filter av densamme då jag inte tror dom har kunskap överhuvudtaget i ämnet

Hydroforen är en förzinkad pjäs från Necks i Nossebro. Vad gäller dess hållbarhet så får man ju räkna med att allting har en begränsad livslängd, och i det här fallet har anläggningen funkat sedan 1982. Det får nog anses godkänt. Enda malören är att slangen mellan pump och hydrofor torkade och sprack häromåret och vållade översvämning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.