mycke_nu skrev:
Vår grävda brunn sinar i augusti varje år och återfylls inte förrän i november.

Under mellantiden får vi förlita oss på en borrad brunn (12 m) som endast ger ca 2 l/min (ca 3000 l/dygn).

För att ha tillräcklig vattenkapacitet när det behövs har vi därför en lagringstank med ca 500 l volym. Funkar hyfsat bra i de flesta lägen, men man kan ju inte fylla en pool precis..:)
Blir lite avundsjuk på mycke_nu som i kristid endast har 2 minutliter.Vi bor året runt i skärgärden och får förlita oss på ett 30 m djupt borrhål som tidigare haft god tillrinning men som under senare år gått ned till 10 l per timma! Vi är 2 vuxna som ändå klarar oss skapligt genom att planera uttagen men det blir kritiskt när övernattarna ansamlas.Brände flera pumpar innan vi hittade samma columbi ägg -lösning som Rogge nämner i form av en enkel mätapparatur från GW-control.Ser tydligt och med god marginal när det är dags att strypa ner avtappningen.Dessutom lätt att göra tillrinningsmätningar och man ser då att tillgången varierar en del över året även i ett borrhål.
Har dock funderat över reservkapacitet i form av en uppsamlingstank och blir nyfiken på hur du kopplat in denna i systemet.

H
Tjacko skrev:
Nej saltvattenproblem i brunn finns inte enbart vid kusten men problemen brukar kunna vara större där. Men det finns absolut på andra ställen också.
Om man har drabbats av att få in saltvatten i brunnen, hur blir man av med det? förutom filtrering. Kan det räcka med att gjuta igen borrhålet längst ned ett antal meter och höja vattenintaget eller få till en slags plugg? Är det värt ett försök?

Är man under högsta kustlinjen så finns alltid risk för saltvatten eller relikt vatten. En sak som ofta kan fungera är att ta ut mindre vatten och hitta gränsen innan man får in saltvatten. Dock kan det ju vara svårt att minska uttaget till en bostad. Om du har sprickbildning både upp och nertill i berget så kan du gjuta brunnen så vatten endast tas från över sprickbildningen. Det jag skrev med mindre uttag blir samma princip.
Och det kan absolut vara värt ett försök.
Sedan kan du kolla avrinningsområdet, storleken på det är proportionerligt med hur mycket grundvatten det teoretiskt går att få ur brunnen. Är det tex på en liten ö så är grundvattenbildningen såklart väldigt liten

H
I fallet jag refererar till är det det en gammal brunn, kanske 70 år, och nu kommer ingen levande ihåg hur djup men gissningsvis mer är 60 meter och med ök ca 10 m.ö. havet och 60 m från stranden. Den gav rent sötvatten från början men inte nu. Avrinningsområdet utgörs av en sluttning och ett högt berg i närheten men det är flera grannar som också har fått in saltvatten i sina brunnar.

Innan man höjer intagsnivån från pumpen skulle man kunna ta vattenprov från högre nivåer eller blandas det det söta och salta hela vägen upp?

h2oro
Du kan absolut flytta upp pumpen och ta ett vattenprov högre upp. Men pumpa med ett väldigt litet flöde ifall inrinningen inte skulle vara så stor högre upp och du drar på dig saltvatten nerifrån.
Som du säkert förstår så är det ju inte helt säkert att du ändå klarar det uten inblandning men chansen är långt från obefintlig utan snarare relativt god. En annan sak du skulle kunna göra är att kolla ifall du kan hyra en manchett av någon brunnsborrare. DÅ skulle du kunna testa på olika djup och även få en uppskattning på hur mycket vatten den ger högre upp utan att gjuta brunnen.

Är det bara jag som blir fundersam när man går in på länken som Rogge_ skickade (förövrigt det enda inlägg Rogge_ gjort) och kikar så på alla bilder på mätare står det H2ORO vilket ju är ett sammaträffande.

obs detta är inget påhopp på någon utan bara en fundering.

unigas skrev:
Är det bara jag som blir fundersam när man går in på länken som Rogge_ skickade (förövrigt det enda inlägg Rogge_ gjort) och kikar så på alla bilder på mätare står det H2ORO vilket ju är ett sammaträffande.

obs detta är inget påhopp på någon utan bara en fundering.
Jo lite lustigt samanträffande kan man ju inte komma ifrån ;) men det borde väl gå att kolla ip-nr på inläggen.
h2oro kanske kan berätta hur det ligger till, är det bara ett samanträffande eller passade du på met lite smygreklam:p Jag kommer inte anklaga dig för vilket

Ja det här känns lite lurt:confused:

H
Jag förstår era funderingar, namnet h2oro tyckte jag var passande när man behandlar ämnet vatten, men jag dryftar gärna andra frågor också. Det här forumet är fantastiskt bra och för det mesta blir det snabba svar, särskilt från Tjacko som verkar väldigt kunning och gärna delar med sig av sina kunskaper.

Jag bor sedan 30 år på en halvö i Stockholms skärgård och ibland går det larm om grundvattenbrist och vattningsförbud. Därav mitt intresse för att kunna se vattennivån i sin brunn utan att lyfta på brunnslocket. Jag har inte problem med saltvatten men flera av mina närboende har det. Om det gällde min brunn skulle jag absolut försöka komma runt problemet utan att ta till omvänd osmos od. Samtidigt håller kommunen på och drar ut kommunalt VA om fem-åtta år, så grannarna kommer nog att invänta mälarvattnet. VA-avgiften, gäller mig med, kommer att hamna på 250000+gatukostnad lika mycket dvs. en halv miljon. Men jag kommer nog att behålla brunnsvattnet som är fantaskiskt gott.:)

h2oro skrev:
Jag förstår era funderingar, namnet h2oro tyckte jag var passande när man behandlar ämnet vatten, men jag dryftar gärna andra frågor också. Det här forumet är fantastiskt bra och för det mesta blir det snabba svar, särskilt från Tjacko som verkar väldigt kunning och gärna delar med sig av sina kunskaper.

Jag bor sedan 30 år på en halvö i Stockholms skärgård och ibland går det larm om grundvattenbrist och vattningsförbud. Därav mitt intresse för att kunna se vattennivån i sin brunn utan att lyfta på brunnslocket. Jag har inte problem med saltvatten men flera av mina närboende har det. Om det gällde min brunn skulle jag absolut försöka komma runt problemet utan att ta till omvänd osmos od. Samtidigt håller kommunen på och drar ut kommunalt VA om fem-åtta år, så grannarna kommer nog att invänta mälarvattnet. VA-avgiften, gäller mig med, kommer att hamna på 250000+gatukostnad lika mycket dvs. en halv miljon. Men jag kommer nog att behålla brunnsvattnet som är fantaskiskt gott.:)
Ok!

Jag trodde det gällde ett hus du skulle köpa enligt första frågan?

H
Det var en lite lurig fråga för att testa om det finns någon som har bättre eller liknande lösningar på frågan.

Citerat H2oro
"Den jag skrev om tidigare ovan har en vattennivåmätare som fungerar så att en slang monteras ner till pumpen och ansluts till en manometer upptill som visar vattenpelaren. Det enda som krävs är att pumpa in luft tills lufttrycket och vattentrycket blir lika stort."

Du använder dig alltså av precis samma system som "Rogge" och när jag skriver att det bara är en pem-slang med manometer (vilket jag glömt eller missat att du skriver tidigare) så uttrycker du dig

"Mätmetoden med manometer och pemslang verkar genialiskt enkel och att tillverka en själv är väl inget problem för en "röris", men vilken hänsyn tas till att mätaren är patenterad?"

Då låter det plötlsigt som om det skulle vara en ny för dig metod att kolla gvy medens du egentligen tidigare sagt att du har precis detta.

Nu spelar det egentligen ingen större roll hur det ligger till, visst kan det kännas onödigt att lägga tid på att hjälpa någon som kanske egentligen inte är intresserad utan bara vill göra smygreklam. Men å andra sidan kanske du haft nytta av inläggen eller någon annan kanske lärt sig något och då är det ju skitsamma.

Sen tycker jag man ska vara väldigt försiktig med att hänga ut någon på så lösa grunder som det här är, för jag skulle själv inte vilja bli oskyldigt anklagad även om det är en skitsak i sig. Skulle jag ha fel ber jag om ursäkt och dessutom ska jag tillägga att det bara är konstiga omständigheter som gör mig misstänksam och det är absolut inget jag vet eller har bevis att säga att det är så. Så om du fortfarande hävdar att vi har fel i misstankarna kommer jag tro på det tills annat är bevisat.

Om admin (eller någon annan med kunnskap) kunde kolla ip-numerna på inläggen så skulle du ju bli friad och slippa felaktiga misstankar för smygreklam.

Hoppas du inte tar allt för illa vid dig för dessa påhopp

Edit
Å andra sidan så tar det ju ganska lång tid innan "reklamen" kommer vilket tyder på att det inte är det du är efter (eller så är det en strategi för att föra oss ännu längre bakom ljuset ;-) )
----------------------------------------------------------------------

Att någon skulle fått patent för mätmetoden tycker jag låter konstigt, det innebär att någon fått patent på en manometer som uppfunnits långt tidigare av någon annan. Att det skulle vara patentberättigat att mäta trycket (vilket är en manometers enda uppgift) verkar ju mer än kostigt tycker jag.

Då ska jag ta patent på rören som sitter före och efter vattenmätaren, så ifall någon vill mäta flödet så måste dom köpa min anordning där vm är ansluten ;-)

Redigerat:
Jaha mina herrar, nu är ägaren av "gwcontrol" avstängd för upprepad reklam! Jag hoppas att ni har upptäckt funktionen Rapportera, för om ni använder er av den dimper era funderingar om sammanträffanden rätt ner i moderatorernas brevlåda och vi kan stänga av och radera mycket snabbare.
Vi har inte en rimlig chans att kolla alla inlägg och hitta all smygreklam utan er hjälp :-)
Jag låter den här tråden vara kvar orörd.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.