Har precis kopplat in våran nya borrade brunn då vi hade en taskig grävd tidigare. Det jag vet är att i den gamla fanns/finns det höga halter av kloriforma (?) bakterier inkl e-coli. Därav bytet. I den nya finns det höga halter av salt och svavelsyre tror jag det hette :confused: Jag har inte klorerat ännu utan tänkte göra det i dagarna för att säkert bli av med e-coli i bef rör inkl hydrofor m.m. Nu till fenomenet som jag inte vet har uppkommit nu efter att jag har bytt brunn eller om det alltid varit så.
Om man trappar varmvatten i ett glas blir det genast grumligt vitt. Detta försvinner efter ett tag. Är det svavel eller bara luft? Det kommer inget om man tappar kallt vatten......
Nån som vet?

Som sagt. tänkte klorera hela vattensystemet. Jag tänkte använda mig av chockklor som är till för pooler. På förpackningen står det 150g/10m3. Brunnen är 70m djup och vattennivån ligger bara ett par meter ner. Dubbelkollar min matte med er. Volym = (pi*(d*d)/4)*h. Om d (diametern) är 100mm, pi = 3,14 och h = 70m borde det då inte vara 0,5m3 vatten i hålet. ganska grovt räknat? Då borde väl 150g klor räcka riktigt ordentligt eller är det dumt att ha i alldeles för mycket?

Svavekväte (inte syra) är en gas som ofta finns i borrade brunnar. Det avhjälps med avluftning. Det kan lukta lite illa.
Klorera kan du göra lite i överkant och med kocentrerad klor. Efteråt gäller det att pumpa (tappa vatten) ganska länge så att ni får bort allt klor. Så ni inte klorerar och sedan går in och sätter på en kaffe ;-)

hehe... Nä tänkte låta det stå ett dygn ungefär.

Men det vita i varmvattnet är bara svavelväte alltså? Varför syns det inte i kallvattnet?

Jo lå det stå ett dygn men sedan är det viktigt att du tar ett stort uttag av vatten innan du börjar använda vattnet. Ni känner nästan på lukten i kranen när ni spolat bort allt klor.

Det vita vattnet är nog inte svavelväte. Som jag sa tidigare kan det lättast luftast bort om ni har problem med lukt.
Men att ni har vitt vatten i varmvatten skulle jag tippa på att ni har för mycket syre in i vattnet och att det expanderar i varmvattenberedaren.
Det kan bero på att ni har en otät koppling någonstans som ger ejektorverkan och suger in luft, vilket ger hög syrehalt och som sedan expanderar i VV.
Det är i alla fall ett första felsökningsalternativ jag skulle ge, men självklart kan det finnas andra orsaker

Har ni något annat filter?
Typ göinge filter eller liknande för Fe Mn, dom brukar kunna ge problem om det egentligen är ett problem med för mycket syre i vattnet. Vilket ger dom resultaten du haft

nope. Inget filter. Men om det bara är syre så är det väl inget större problem? Jag kan ju alltid försöka dra alla kopplingar före köket så får vi väl se, men jag vill gärna minnas att detta fanns även innan mina alla renoveringar men jag vet inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.