Byggahus.se

Gråvatten regel??

1. S
    Medlem · Solna · 3 inlägg

Sanna77

Medlem
    Vi har pratat med en bygglovs kille på kommunen som sa att det krävs att man renar gråvattnet om man ska bygga ny sommarstuga.
    Men han kunde inte svara på exakt vad som krävs och killen som kan det har semester till september..suck

Är det någon som vet om man måste ha 3-kammarbrunn för gråvatten till fritidshus eller om det räcker med enklare rening?

Tacksam för hjälp : )

2. Fuego
    Medlem · Stenungsund · 29 inlägg

Fuego

Medlem
    Jag undrar ungefär samma sak.

Min tanke är att man först har en enkel separator som tar hand om alla fasta partiklar. Det skulle billigt kunna göras av en sån där blå tunna med återförslutbart lock. Denna grävs ner så bara locket syns, för att man sedan ska kunna tömma den på slang. Utloppet har ett litet sandfilter som ligger i ett rör som går till botten på tunnan. Tunnan matas underifrån med gråvatten p.ga att det kommer frysa i tunnan överst på vintern. Dränslangen lär det inte bli ispropp i här på västkusten. Problemet är bara att det måste stå vatten i avloppsrören hemma på inte frostsäkert djup då jag inte har någon källare under mitt hus. Hmm.

Kanske man istället skulle göra ett litet sandfilter inomhus som man byter sand i någon gång i månaden.

Därefter leder man vattnet från detta ut i en nedgrävd dränslang på kanske 20-30 meter. Dränslangen har sån lutning att den till slut hamnar på frostfritt djup. Borde ju ge bra rening?

Kommungubbarna i vår kommun har gjort avlopp som får ett oljeutsläpp att verka miljövänligt i jämförelse. Jag skulle nog lika gärna kunna fråga min hund som dom om hur ett avlopp ska göras.

3. lenny
    Medlem · Örebro · 139 inlägg

lenny

Medlem
    Har för mig att tvåkammarbrunn med infiltration är tillräckligt för rening av gråvatten om skyddsnivån där man bor är normal.
    problemet med egna lösningar som Fuegos är att bevisa för "kommungubbarna" att det fungerar, för i slutändan är det dom som skriver tillståndet. O tillstånd krävs för alla enskilda avloppsanläggningar

4. D
    Medlem · Västra Götalands län · 152 inlägg

drainsniffer

Medlem
    Det är inte bygglovshandläggaren som har koll på avlopp, allt sådant sköter miljökontoret (eller vad det nu heter i din kommun). Ta kontakt med dom istället så får du förhoppningsvis bättre svar om vad som gäller i din kommun. Men generellt så räcker tvåkammarbrunn och sen markbädd eller infiltration (beroende på markens genomsläpplighet). Kolla på www.avloppsguiden.se, dom har massor med info!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.