H
När jag ska köpa ett hus med egen brunn, hur kan jag vara säker på på att vattnet räcker eller finns det något enkelt sätt att mäta tillrinningen och hur görs det?
 
Det enklast är nog att öppna en kran och låta det rinna några timmar, kanske ett dygn och se om det tar slut, kan man se vattennivån är det enklare.

Protte
 
H
Ja, det var ju enkelt. Men om om vattnet tar slut och pumpen går sönder blir nog ägaren ledsen.
 
Hyr eller låna en rejäl länspump och försök att tömma brunnen. Lyckas du tömma brunnen behöver du bara mäta tiden tills den är fylld igen. På pumpen brukar det stå hur stor kapacitet den har. Då är det lätt att räkna ut hur mycket vatten brunnen ger.
 
H
En länspump fungerar nog bra på en grävd brunn, men hur gör du för en 100 m djup brunn?
 
h2oro skrev:
När jag ska köpa ett hus med egen brunn, hur kan jag vara säker på på att vattnet räcker eller finns det något enkelt sätt att mäta tillrinningen och hur görs det?
Brunnsborrare anger tillrinning på nyborrade hål men hur de mäter vet jag inte.
Helt säker på att vattnet räcker kan man aldrig vara, en källa som alltid gett bra med vatten kan få för sig att sina.
 
H
Förr i världen brukade brunnsborrraren tömma hålet samtidigt som han sänkte ner en pilsnerflaska i ett snöre och mätte hur snabbt vattnet steg. Nu för tiden vet inte jag heller hur de gör.
 
Är det en djupborrad brunn? vad sitter det för pump är det en sänkpump nere i borrhålet eller en ejektorpump uppe ?
 
H
Brunnen är djupborrad, gissningsvis ca 80m och har sänkpump. Alternativet att tömma brunnen känns inte bra. Det borde finnas något enklare och säkrare!?
 
Varför känns det inte bra att tömma brunnen? eftersom det är en sänkpump är det inga bekymmer med det , Jag skulle tömma den och sedan vänta 6 minuter och därefter pumpa upp vatten i ett kärl tills det tar slut igen, och mät hur mycket och gångra med tio då har du fått fram hur mycket brunnen ger i timliter, har du möjlighet att kolla diametern på borrhålet så kan du även räkna fram hur mycket "förråd" du har också.
 
  • Gilla
imported_brynar
  • Laddar…
Normalt sätt görs en stegpumpning. Pump har du ju redan och det du behöver är ett ljuslod eller annat att mäta gvy med under pumpningen.
Bifogar en pdf från en stegpumpning med formel och diagram. Har klippt bort massa saker så det kan hända att det ser lite lustigt ut men principen bör gå att förstå hoppas jag.
 
H
Tack Tjacko! Du har höjt nivån rejält på diskusionen i detta ämne. Men vad kostar en sådan mätning?
 
H
shelby67 skrev:
Varför känns det inte bra att tömma brunnen? eftersom det är en sänkpump är det inga bekymmer med det , Jag skulle tömma den och sedan vänta 6 minuter och därefter pumpa upp vatten i ett kärl tills det tar slut igen, och mät hur mycket och gångra med tio då har du fått fram hur mycket brunnen ger i timliter, har du möjlighet att kolla diametern på borrhålet så kan du även räkna fram hur mycket "förråd" du har också.
Efter vad jag har hört kan dränkpumpen gå sönder om den körs torr eller bli så varm att pem-slangen smälter vid anslutningen till pumpen. (Inte så kul om pumpen sitter 80m ner).Jag kan tänka mig att mätmetoden du beskriver är den som dagens brunnsborrare använder, eller hur? I så fall: är detta normen för att bestämma tillrinningen? Vilken diameter kan man anta att en 35 år gammal brunn har. Det fanns väl en standard för det också.
 
h2oro skrev:
Efter vad jag har hört kan dränkpumpen gå sönder om den körs torr eller bli så varm att pem-slangen smälter vid anslutningen till pumpen. (Inte så kul om pumpen sitter 80m ner).Jag kan tänka mig att mätmetoden du beskriver är den som dagens brunnsborrare använder, eller hur? I så fall: är detta normen för att bestämma tillrinningen? Vilken diameter kan man anta att en 35 år gammal brunn har. Det fanns väl en standard för det också.
Kör du pumpen torr en längre stund kan den absolut gå sönder. Lindningarna brinner oftast upp.
Att PEM-slangen smälter vid anslutningen har jag varken varit med om eller hört talas om så det är nog hörsägen eller en extremt hållbar pump för torrkörning under längre tid.

Det finns ingen direkt standard för vilken diameter borrhålet har.

Det är ändå ganska ovanligt att en bergbrunn inte ska ge tillräckligt med vatten så jag har lite svårt att förstå din oro samt att du inte tar till dig dom tips du redan fått på att reda ut inflödet.
Om någon säkert säger vad din brunn ger över internet så är det enda du kan veta att den perssonen snackar mer skit än han kan prestera över en livstid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.