Ja efter att läst detta forum i flera år och nu äntligen blivit med egen villa så börjar ju frågorna komma.

Frågan är ju då som rubriken beskriver, varför ser vattenbrunnen ut som på bilden, rören till pumpen går ner i ett rör i mitten av vad som verkar vara ett gjutet lock ca 2 cementringar ner i backen, hur tjockt locket kan va vet jag ej.

Började fundera på om röret eventuellt går till en annan brunn då vi har en till vattenbrunn uppe på platån ovanför huset. Men det känns ändå inte riktigt vettigt. Så därför vänder jag mig till er som kanske kan har några idéer.

MVH // Andreas

• IMG_6156.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gissa att du har en brunn under locket, kanske en djupborrad brunn? Sen går nog slangarna man ser på bilden till någon sorts pump? Tidigare ägare måste väl veta vad det är?

Tyvärr inte så säker på att dom tidigare ägarna har så stor koll då det vart lite si och så med vissa detaljer. Tänkte därför att nån här kanske kunde ha lite koll på´t.

Djupborrat med ejektorpump är väl en gissning

Protte

Staffans2000
prototypen skrev:
Djupborrat med ejektorpump är väl en gissning

Protte
Visst är det det.
Staffan

Ok, då vet vi att allt är i sin ordning.
Nått speciellt man skall tänka på i form av underhåll eller dylikt djupborrade brunnar?

En ordentlig rengörning av botten på nedstigningbrunnen och sätta ett finmaskigt nät runt och över borrhålet så att inget kan drösa ner...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.