Byggahus.se

Dålig lukt och smak efter byte av filtermassa?!

1. U
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Nån som kan ge tips om vad man kan göra med dålig lukt/smak på vattnet från vår grävda brunn (ca 4-5 m djup)

Idag har vi ett avsyrningsfilter(kallas AU-41) med Akdolit-massa, kopplat med cirkulationspump till hydrofor och egen pump

Före bytet av massa så var det inga problem med lukt/smak men efter så har det börjat smaka och lukta.
    Brunnen ser ren ut inuti(med några avlagringar på rörsidorna) och vattnet verkar klart och (så vitt vi kan se) utan partiklar.

Vi har ännu inte skickat vattenprover men kommer att göra detta så snart vi fått tips på seriösa företag

Vi hade också tänkt tömma brunnen och se om det efter tillrinning fortfarande är problem

Andra tips och tricks tas gärna emot av oerfaren brunnsägare..

2. E
    Medlem Nivå 12
    kolla med kommunen om du kan skicka in vatten prover till dom, bättre än att skicka iväg något på posten som utsätts för värme, sol, mm...

3. U
    Medlem Nivå 1
    Tackar för tipsen!
    Har inte läst nåt om Akdolitens "biverkningar" nånstans så det kan ju vara det som hänt
    Det knepiga är att vi hade samma massa innan bytet men det kan ju vara innehållet som ändrat sig med åren...

Vi har haft bra vatten innan senaste bytet och brunnens vatten luktade och smakade inte som efter reningen så det är nog troligt att det hänger på filtermassan!

Magnodol har jag sett som ett av flera ämnen som används vid avsyrning, Semidol är ett annat.
    När är det rekommendabelt att använda Magnedol istället?

Skall kolla med några av filter-företagen om de kan ge några tips.

Vattenprov är på G tänkte skicka till två olika analysföretag

Vi har även tömt brunnen och kollat botten som inte så så trevlig ut, sanden hade en rostbrun (järn troligen) färg, tillflödet verkar vara någorlunda bra och vattnet relativt klart redan efter 1 dygn.

Några tips på vilken typ av sand som man kan fylla på i brunnen efter att den smutsiga sanden slamsugits bort
    Tvättad sand, storlek på korn, vem som kan leverera denna typ av sand?

tacksam för svar
    /URO

4. E
    Bannad Nivå 1
    Magnedolen är till för att rena avsyrningsfilter, medans semidolen är till för ett kombinerat avsyrnings- och järnfilter.

Alltså är det magnedol du bör ha i ditt avsyrningsfilter.

Vad gällande din brunn så vet jag tyvärr icke, kanske någon annan som kan svara på det.

5. U
    Medlem Nivå 1
    Döm om min förvåning när vattnet helt plötsligt slutade lukta och smaka skumt..... (Vi har bara spolat toa och tvättat med vattnet under tiden). Det tog ca 3 dagar innan det var OK.

Antingen så har vi sköljt bort det som luktar och smakar av Akdoliten eller så har det med grundvattnets nivå att göra.
    Knepigt att det sammanföll med filterbytet......!!??

Får väl hoppas det står sig nu och inte börjar igen, då måste det vara nåt i grundvattnet.
    Tack för alla tips i alla fall
    /URO

6. J
    Medlem Nivå 4

Bakspolning

Hej!
    Jag hade samma problem med mitt avsyrningsfilter. Det löste sig genom ett par bakspolningar av filtret. Det är "damm" som finns kvar efter installationen som ger smaken och lukten.
    /Jari