jag har lyckats få ner byggskum i avloppsrören, via luftröret.. väldigt klantigt jag vet :D
jag bor iaf i ett renoverat fritidshus med eget avlopp o vatten, o undrar om det är nån som har ett tips om hur jag kan bli av med byggskumet utan att jag får riva upp golvet i källaren o gräva fram rören, kanske nått medel man kan hälla i? det är plast rör o jag har testat med rensband o högtrycktvätt utan lyckat resultat. det är dock inte helt stopp, vattnet rinner undan, men väldigt sakta, o ibland när man tex duschar på övervåningen så kan det svämma över i brunnarna i källaren

tacksamma för alla råd o tips

Du måste nog få bort det mekaniskt... Är det många böjar eller rakt?
Kanske dra ett vp rör upp o ned där stoppet är så borde det ju öppna upp lite mer.... de är ju hyffsat flexibla... bara ett förslag utan att veta hur det ser ut...

Har du provar med ett roterande rensband på borrmaskin?

Jag har för mig att det finns avloppsrensfirmor som har specialmaskiner som mekaniskt skrapar rent rören invändigt (typ radiostyrd buttebil).

/Peter

En vanlig rensmaskin med rotskärare på fixar du det med.

Mikael_L
Jag tror det är bäst att du tar professionell hjälp.
Börja med något lokalt tank&slam-företag och kolla om dom har utrustning för att få bort din klistrade propp. Kan inte dom, borde dom veta vem du kan vända dig till annars.

Löser inte aceton byggskum?

Mikael_L
Gallimatias skrev:
Löser inte aceton byggskum?
Fast det löser kanske plasten i avloppsrören med ... :(

I vilket fall, större mängder aceton i avloppssystemet verkar inte smart, på något sätt ...

Där finns sån är rens spray som man rensar "skum pistolen" med det borde lösa skummen även i ditt rör.

mandg skrev:
Där finns sån är rens spray som man rensar "skum pistolen" med det borde lösa skummen även i ditt rör.
Jag tror att aceton etc endast löser ohärdat Polyuretanskum (byggskum).

Mvh

Peter

PS, hur gick det?
DS

jag har löst problemet, med en slang o en elkabel o några stora muttrar o 2 slangklämmor o massa varmt vatten. men tack för alla råd o tips!

Du tog inga bilder, jag tycker det vore intressant att se dina lösning. De ingående delarna är i alla fall tankeväckande!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.