Immobil
Immobil: :cool: Odörfällan: http://www.zeosand.se/pdfer/odorfallan_sv.pdf
2 svar · 1,9k läst
T
Tjacko: Problemet är ju inte hydroforen utan pumpen. Enderast om det är en trefaspump skulle ju faserna kunna ligga fel och den går baklänges. Men om den är lika kopplad som innan torde det inte vara felet. Finns det vatten i brunnen? Ger pumpen vatten, öppna en kran och se om den ger vatten. Går pumpen som den ska och inte suger luft eller annat så kanske det helt enkelt är så att pumpen är
1 svar · 1,3k läst
C
continue: Ok. låter vettigt ju;-) får prova mig fram lite, men alltid bra att ha något i bakfickan innan man kommer ut till kunden. Tack för det.
2 svar · 1,1k läst
joflopp
joflopp: Dags för slutrapport. I helgen monterades den nya spiralslangen till ejektortanken och det var en ren fröjd att tömma tanken. Trots temperatur strax över nollan var slangen väldigt lätthanterlig och följsam. Förstår inte varför Separett inte levererar sådan slang från början.
9 svar · 4,7k läst
B
BAS: Även jag är medhållare
2 svar · 1,8k läst
·
prototypen
prototypen: Troligen fullt möjlig om det går att få fall på 6-7 cm. Protte
1 svar · 1,4k läst
G
Gabbe1: Jag gjorde en liknande inkoppling för några veckor sedan. Då användes detta: http://www.ibeco.se/admin/_images_upload/filer/Fe-45-gr-sad-grenr-Sv-120-0710-sv-str.pdf Det var lätt att jobba med, framtiden får utvisa om det blir problem.
5 svar · 7,1k läst
Fein
Fein: Tack, det blev en avluftning istället. Gick med två 45 graders böjar ut genom ytterväggen och så får man maskera den som stuprör.
2 svar · 6,4k läst
M
-MH-: Har lite problem med vattnet i sommartorpet. Vi är itne där så ofta, kanske varje/varannan månad eller så. Nu senast var vi där under påsken. När vi kom spolade vi lite i vattenkranen och det såg bra ut, det enda är att vi har fina partiklar som sjunker till botten om man spolar upp en kanna vatten och låter den stå några minuter. När jag skulle till att fylla badkaret så gick det
0 svar · 1,4k läst
J
Jenzza: Tvättmaskinsgrenrör heter det.
2 svar · 1,2k läst
J
JKPK_peter: pröva att ta loss plandaren och se om något fastnat i filtret!
3 svar · 4,2k läst
T
Tjacko: Cheever Kolfilter är framförallt för humus och missfärgningar, det tar även en del Fe och Mn och lite annat smått och gott. Partikelfilter tar med sand och fasta partiklar
4 svar · 1,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag har för mig att om har man plaströr in då leder man inte in någon annan potential utifrån och riskerar att få en spänningsskillnad mellan skyddsjord och vattenrör (om man inte potentialutjämnar). (Någon får rätta mig om jag har fel). //Patrik
5 svar · 2,1k läst
B
brevik: Röris hade tydligen tid idag. Han ska komma kl 15:00 (om 8 minuter :)). Ska fråga han om backventil med mera. Kan återkomma ikväll om han dyker upp vill säga.
14 svar · 8,6k läst
·
Immobil
Immobil: :eek: Dubbelpost, får samma svar: http://www.byggahus.se/forum/831952-post2.html
1 svar · 1,4k läst
Cheever
Cheever: Brukar följa med ett U-fäste med tvättmaskinen.
8 svar · 2,0k läst
M
magentis: Bytt ända från avstängningen menar du, men skit kan skaka lös ändå tidigare, så kolla ändå. Felsökning är ju brukligt att börja med från "mitten", så börja där, för att felbegränsa.. Borde ju vara beredaren i ditt fall... magentis
4 svar · 2,0k läst
B
BAS: Mät med skjutmått. Jula har ju en del mässingsdelar så det är nog inget problem att hitta något passande.
4 svar · 1,8k läst
S
SvenD: Nu vet jag inte vad för VVB larran har men om det är en mindre variant med ett elemen så gäller att 55 Ohm ger knappt 1 kW om den kopplas till 230 V. (230 x 230)/55. Dessa går ibland att koppla mellan två faser (400 V) och ger då 2,9 kW. Livslängden för elementet lär dock bli avsevärt kortare. går ibland att koppla = är ibland tillåtna att koppla
5 svar · 15,9k läst
J
john_l: Uppdatering: Det kostade cirka 25.000 plus moms att gräva (100-120 cm djupt) och lägga ner cirka 65 m avloppsrör, två rensbrunnar, två 32mm PEM-slangar och ett kabelrör. Jag och grannen delar på detta så kostnaden blev överkomlig. Kommunen hade inga synpunkter på att vi delar avloppsledning. Vi anslöt bara avloppet, anslutningen för vatten var inte betald och vi har superbra
7 svar · 8,2k läst
Gripenland
Gripenland: Jag har precis gjort min avloppsanläggning själv och fått ok från komunen. En trekammarbrunn med markbädd. Vad jag förstått så måste man med de nya reglerna även ha en forsforfälla eller urinseparerande toalett? Min ansökan blev godkännd innan dessa nya regler. Grävningen gjorde jag själv med min traktorgrävare. Brunnen är enkel att gräva ner. Det som tog tid var markbädden.
4 svar · 7,3k läst
J
Jenzza: Nej, När den pajar kommer det en tunn liten stråle vatten mellan vredet och ventilhuset.
6 svar · 11,8k läst
P
PH2: Har kapat röret på kallvindan och satt en ventil, fungerar bra. Vindan är naturligtvis välventilerad utefter hela takfoten.
4 svar · 2,2k läst
pirrepirre
pirrepirre: Det får inte förekomma några skarvningar av röret dolt (alltså inne i väggen), annars ska det ju inte vara några problem. Raka o hela rör alltså :-)
2 svar · 1,7k läst
P
pitematte: Nu ser det ut så här: mjukare och jag kan sova bättre på nätterna :)
7 svar · 3,3k läst
·
Cheever
Cheever: Nu är jag långt ifrån någon expert på vattenfilter men eftersom ni gjort vattenprov har ni väl tagit in någon form av offert från en vattenreningsfirma? Om inte gör det. Kan rekommendera Callidus. Annars när det kommer upp till filter av varjedags/permanenthusålls-typ har många tillverkare liknande lösningar som man kallar lite olika men i praktiken en stor behållare som man häller
1 svar · 2,0k läst
B
BR125: Tillslagstrycket skall alltid ligga några hg ÖVER grundtrycket i hydropressen, annars får du underliga fenomen. För bra fart på vattnet bör starttryck ligga på 3 kg och stopptryck runt 4.5 kg.
4 svar · 21,0k läst
mexitegel
mexitegel: 1000 kr/metern låter väl inte orimligt för avlopp plus vatten inkl. anslutningsavgifter etc. Problemet är att det inte är fler fastigheter som kan dela kostnaden. I ett villaområde ligger anslutningsavgifterna på en 50-100 tkr när stammarna går i gatan utanför. I ditt fall så är nog eget avlopp mer rimligt, men pressa kommunen också. Miljöförvaltningen brukar inte vilja ha enskilda
1 svar · 5,2k läst
S
SaabAero: Vi högt grundvatten finns väl två alternativ. 1. Förstärkt infiltration, dvs man bygger infiltrationen ovanpå befintlig marknivå 2. Infiltrationsområdet dräneras
9 svar · 9,9k läst
lenny
lenny: kort sagt: i en infiltration filtreras vattnet i markens befintliga jordlager i en markbädd filtreras vattnet i tillförd grus o sand att tänka på är att många kommuner inte anser att en markbädd renar avloppsvattnet från fosfor tillräckligt varvid de kan kräva ytterligare reningssteg innan eller efter markbädden för att få bort tillräckligt med fosfor
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.