Vi flyttade in i Januari och har inte haft tillstymmelse till problem med vatten eller avlopp. I förra veckan fick vi stopp i avloppet och efter en spolning av slamsugarn på onsdagen så löste det sig (obs ordvits :P).
Sedan var vi bortresta i 2 dagar, innan och efter så hördes det nästan hur det forsade när man spolade, alltså i positiv bemärkelse.
Söndag anar jag att det bubblar i handfatet vid spolning.
Idag tisdag blev det hastigt och lustigt tvärstopp igen, ett rensband avslöjar att det är ungefär samma ställe som senast.

Vafan varför ingenting på 7 månader och sedan 2ggr på 6 dar?

Huset är från -54, jag tycker att när jag öppnar en renslucka på stammen till luftaren och toalett så luktar det ohyggligt starkt av olja. Varför blir det så? Hur åldras egentligen gjutjärn, är det troligtvis bara en rejäl genomsköljning som behövs eller håller rören i plattan på att förtvina eller vad?

Ska såklart testa att spola imorgon fast nu blir det nog till att inhandla högtryck och spolslang :P

Visst tar GJ slut, det är järn och det rostar så sakteliga. Hoppas det löser sig.

Protte

I vårt hus från 55 fick vi akut stopp i köksavloppet i helgen. Vi har 110 mm gjutjärnsrör. Passade på att byta en bit så jag kapade av den horesontella stammen som är ca 7 meter. Där inne var det totalt täppt med gegga. Rensade ur den delen som var kvar och kopplade ihop med nya plaströr via en gummikoppling. Järnrören i sig var hur friska som helst! Det bör dock tilläggas att jag har relativt lättjobbat då jag har 1.50 i takhöjd i krypgrunden...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.