Vi har varmvattenberedaren placerad i ett trångt badrum och har därför planer på att flytta den till ett angränsande rum som saknar golvbrunn och fuktskydd. Besikningsmannen som gjorde överlåtelsebesikningen sa att det inte skulle vara några problem. Han tyckte att jag skulle bygga någon form av "balja" under varmvattenberedaren för spillvatten från säkerhetsventilen och för eventuellt läckage. Denna "balja" skulle sen anslutas via en avloppet i badrummet.

Nu har jag börjat fundera närmre på det här och undrar hur jag ska göra med vattenlås för att slippa lukt från avloppet. Varmvattenberedaren kommer att monteras så pass lågt att "baljan" inte kan anslutas före handfatets vattenlås.

Hur löser man detta luktfritt? Ska man montera att vattenlås under "baljan"? Är det inte i så fall stor risk att det torkar ur och att det kommer in lukt?

Vattenlåset kommer att fyllas på av det som läcker ut från säkerhetsventilen, annars så får man manuellt fylla på i vattenlåset några ggr / år.

Men finns det ingen golvbrunn i badrummet?
Renoverar du kan du sätta in en brunn med sidoinlopp som kopplas till "baljan"

Ok. Så det kommer att rinna ut tillräcklig mängd vatten ur säkerhetsventilen för att hålla vattenlåset fyllt? Är det säkert eller ska man kika efter någon alternativ lösning?

Jo, det finns golvbrunn, men för långt ifrån den vägg där varmvattenberedaren kommer att stå på andra sidan.

Att säkerhetsventilsvattnet kommer att räcka kan jag inte garantera men en bringare med vatten varannan månad fixar det om du är orolig, annars så kan man använda luktsinnet.

Protte

C
Det finns annars vattenlås för tex badkar och dylikt, som bara är en liten krök på ett rör. Tänkte själv bygga ett litet avlopp till vår vvb med ett sådant.

prototypen skrev:
Att säkerhetsventilsvattnet kommer att räcka kan jag inte garantera men en bringare med vatten varannan månad fixar det om du är orolig, annars så kan man använda luktsinnet.
Ok. Jag trodde att det skulle behöva fyllas på oftare. Hade man behövt springa och skvätta i vatten en gång i veckan hade det blivit lite meckigare. Man vill ju inte komma hem till skitstank efter semestern.

Då blir det nog någon form av handfatsvattenlås till "baljan".

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.