Vatten & Avlopp
BAS: Vägghängda toaletter är inte att leka med. Kolla instruktionen som följer med. Enklast är om du köper en konsol som är avsett för vägghängd toalett. Om inte så måste du bygga en mycket stabil vägg. Tänk på att det inte räcker med våtrumsskiva för att ta upp belastningen från den vägghängda toalettstolen. Utrymmet bakom väggen som toan hänger på är att betrakta som
hakan_wallin: Hej, Tack för era svar! Just den var det jag sökte och den har också en larmintegration så att den kan stänga av vattnet när jag larmar på. Mvh Håkan www.walltorp.net
El_-micke: sätt en backventil så nära pumpen som möjligt så att den slipper starta med mottryck så funkar de säkert sen
Nyckelmossen: Det verkar som du har en infiltration. Har du någon dokumentation på anläggningen, t.ex. ritningar eller tillstånd från kommunens miljökontor?
Tjacko: [citat] Precis så är det. När vattennivån stiger kommer vippan att vika uppåt och då slår pumpen igång, sedan när nivån är låg igen så slår pumpen av Bifogar en länk så du ser hur den ser ut. http://www.euroswedepump.se/lans.htm
Peter_K: Ska man täta med latexfog mellan våningsplanen? Sitter VP rör i hålen mot källaren och uppåt är det bara borrade hål i det massiva trägolvet.
gryden: Det blev kopparrör och nödvändiga kopplingar efter ett snack med en VVS-firma.Tack för ditt svar "Fotografen", VVS-firman rynkade på näsan åt PEX-rör, så jag gjorde som de sa. Men visst hade det varit smidiggare med PEX då jag inte har verktyg och grejer för att böja kopparrrör, men men, det löste sig. Så problemet är ur världen och denna tråd kan dö.
andersmc: Hög järnhalt i vattnet är ett väldigt vanligt problem. För det mesta är det inget stort problem utan ett järnfilter rättar till det. Det finns massor av firmor som säljer järnfilter - bara att Googla. Du kan alltid börja med att göra ett vattenprov. Iofs, om det luktar och smakar järn så finns där säkert järn, men det är lika bra att kolla upp vattnet i övrigt. Filtersäljarna
JOS81: Har idag en ett år gammal rörspetsbrunn som med hjälp av en Foras JA100 (Troligen värdens vanligaste vattenpump) än så länge ger mig oändligt med vatten till min trädgård. Jag har dock vaga planer på att förlägga ett permanent bevattningssystem i min trädgård med sk pop-up spridare på väl utvalda ställen, och jag undrar hur jag på enklaste sätt kan maximera mitt vattenuttag.
magentis: [citat] Kolla min tråd här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/116022-nilfisk-roerrensare-hardtestad.html Hoppas det kan hjälpa dig lite. magentis.
magentis: Jag skulle inte göra nåt alls, förutom att möjligen höja upp brunnen med en halvring, om toppen ligger lite lågt. Kolibakterierna kommer troligen från dagvatten vid snösmälningen, som letat sig in.. Vattnet ska redan vara så bra filtrerat innan det hamnar i brunnen, att inget behöver/ska åtgärdas, men får du kolibakterier på våren, så töm brunnen ett par ggr kring/efter
SaabAero: Har en nyinstallerad 3-kammarbrunn och fördelningsbrunn som hamnat så djupt att inspektionsluckorna nu ligger ca 40-50 cm under omgivande marknivå. Nu ligger alltså inspektionsluckorna i ett "hål" ca 50cm under omgivande marknivå. Det gick inte att placera brunnen högre pga bef ledning ut från huset. 3-kammarbrunnen (Pipelife) är godkänd för 1m överfyllnad (max 1m för att garantin
LGMP: Badrummet är nyrenoverat och vi har aldrig tidigare haft problem med avloppslukt, men nu luktar det avlopp upp ur handfatet när man sätter på vattnet. Det är som att när vattnet rinner ner så kommer avloppslukten upp. Urk! Vi har pratat med hantverkaren som gjorde jobbet och han har varit väldigt serviceminded på alla sätt och vis. I förrgår bytte han vattenlåset ifall det var där
mortimer: Biltema hade billigt såg jag igår annars.... Har 2km till Biltema
monsterbyggare: Blir det inte tryckfall om har långa dragningar med 15mm RIR och sedan kör 90gradare? Är det inte att rekommendera långa böjar istället för snäva 90gr kopplingar? Tips? Tackar
HBG: Detta är ingen ideallösning, enligt alla... Själv har vi precis detta på vårt fritidshus och det har fungerat utan problem i 15 år. Vi har dock även samma anslutning på WC så i vårt fall sker ingen reduktion av rördiameter från WC och utåt. Kan tänka mig att det blir problem om man stryper ner från stor diameter till mindre. //HBG
sm6cpy: Det visade sig att det var ett läckage (faktiskt ett hål!) i 90 gradersböjen (där slangarna går ner i brunnen). Ska nu byta ut 90-graderskopplingen så hoppas jag att det fungerar igen! Calle
sm6cpy: Töm ut allt vatten ur hydroforen. Pumpa sedan upp till rätt tryck (står antagligen på hydroforen), lättast med kompressor. Stannar den fortfarande på 3,5 kg får du ställa om skruven i tryckströmbrytaren till högre tryck. Calle
Peter_K: Det jag försökte länka till var en klosettböj 110, artnr 4780. http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1224 Lite knepigt att länka till artiklar på Rinkaby.
pellefant: kul om det löser sej för dej, det är lite pyssel med vattenfilter lycka till!
Bergling: Vilket specialverktyg tänker du på? Det finns ju Quick & Easy, som kräver verktyg, men det är enklare att använde de modellerna som "bara" kräver skiftnyckel. dock behöver man en lite specialare för att fästa själva insatsen, men det går att göra genom att såga ur lite i änden på ett järnrör.
Narcanti: Bra! Jag beställer material! Tack!
svartöra: Ok, men det är en (badkars)blandare det är fråga om, inte en varmvattenberedare. Jag googlade lite och hittade flera fall där man haft problem i hyreshus och liknande eftersom varmvattnet där cirkulerar med hjälp av en lokal pump, och kallvattnet har kommunalt tryck. Då kunde kallvatten tryckas ut i varmvattenskretsen om inte blandarna hade backventiler. Däremot var det rentav någon som
Joachim: Tänkte lite fel när jag sa tre rör. Det ena var ju inkommande. Alltså har jag två rör som går ut. Ut ur själva spridarbrunnen går de ut mot klockan 8 och klockan 3. Hur de sedan ligger böjda har jag ingen aning om. Kan tänkas att man inte velat göra hål i brunnen för rören så nära varandra eller?
Hemmakatten: Vi har en betong-slamavskiljare från Baga, köpt och installerad 2005. En av anledningarna till att vi valde Baga var att slamflykten var mycket låg. Slamflykt är när slam "rinner över kanten" och ut i infiltrationsbädden. Det vill man inte ha. Ju mer slam som stannar i slamavskiljaren desto bättre. Ju mer slam (ibland mkt små partiklar) som rinner över i bädden desto svårare blir det