Hej! Vi får vita avlagringar från vattnet, bl.a. syns det på diskbänken där ren disk har stått och torkat. Det ser ut som kalkfläckar, men jag tror inte det är kalk. Dels har vi ett saltfilter som ska ta bort i princip all kalk, dels så går det lätt att torka bort fläckarna med en våt trasa (kalk brukar ju sitta hårt). Någon som har någon gissning vad det kan vara?

Vita fläckar på en mörk diskbänk nära kakelvägg och träpanel, troligen mineralavlagringar från vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trodde först det var salt från filtret, men killen som var hemma och servade filtret häromdagen trodde inte det. Vattnet smakar inte salt.

Vi har djupborrad brunn med kalk- och järnrikt vatten, men som sagt ett filter som ska ta bort detta.

Vi har lämnat ett vattenprov, men ovan nämnda servicekille poängterade att det kan vara svårt att ta reda på vad det är när man inte riktigt vet vad man letar efter, så därav min fråga här. Några teorier?

Bästa svaret

Mineralrikt vatten kommer fortsätta vara mineralrikt även efter en jonbytarbaserad avhärdning - det som händer är att kalcium och magnesiumjonerna byts ut mot natrium-joner, som bildar lätt lösliga salter med klorid, sulfat och vätekarbonat, medans anjonerna som sulfat, klorid, vätekarbonat ramlar rakt igenom utan att påverkas av avhärdaren.

I din avlagring så hittar du troligen både natriumklorid (koksalt) som kommer från kalciumklorid, natriumsulfat (glaubersalt) som kommer från innehållet av gips (kalciumsulfat) och magnesiumsulfat i vattnet, och troligen mer eller mindre mängder med natriumvätekarbonat (bikarbonat) som kommer från kalket som är löst som kalciumvätekarbonat i den inkommande vattnet. - häller du tex. ättika eller citronsyra löst i vatten över avlagringen och man kan se att det börja bubbla om dem så är det med stor sannolikhet en del natriumvätekarbonat i avlagringen.

• Gilla
fsml2
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Mineralrikt vatten kommer fortsätta vara mineralrikt även efter en jonbytarbaserad avhärdning - det som händer är att kalcium och magnesiumjonerna byts ut mot natrium-joner, som bildar lätt lösliga salter med klorid, sulfat och vätekarbonat, medans anjonerna som sulfat, klorid, vätekarbonat ramlar rakt igenom utan att påverkas av avhärdaren.

I din avlagring så hittar du troligen både natriumklorid (koksalt) som kommer från kalciumklorid, natriumsulfat (glaubersalt) som kommer från innehållet av gips (kalciumsulfat) och magnesiumsulfat i vattnet, och troligen mer eller mindre mängder med natriumvätekarbonat (bikarbonat) som kommer från kalket som är löst som kalciumvätekarbonat i den inkommande vattnet. - häller du tex. ättika eller citronsyra löst i vatten över avlagringen och man kan se att det börja bubbla om dem så är det med stor sannolikhet en del natriumvätekarbonat i avlagringen.
Tack för detaljerat svar! Jag var tvungen att damma av lite gymnasiekunskaper i kemi för att förstå vad du skriver, men det känns logiskt och jag tror jag har en bättre bild av hur filtret fungerar nu :)

Det jag inte riktigt hänger med på dock, är att detta väl i så fall borde vara ett vanligt "problem" för alla som har saltfilter - att efter jonbytet så innehåller vattnet salter som ger upphov till vita avlagringar? Han som var här och servade filtret sa att detta inte var normalt, och han visste inte riktigt vad det kunde bero på.

Hur hårt vatten har du - dvs. hur många tyska grader (grader dH) är det.

Höga nivåer ger fortfarande mineralrikt vatten även om de hårdgörande metalljonerna (Ca, Mg, Fe) byts ut mot natrium-joner - dvs. blivit mjukt vatten som inte längre kalkar igen elementen eller förbrukar tvål i tvätten men fortfarande hög mineralinnehåll (av nu natrium-salter) som ger avlagringar på tex diskbänkar och badrumsgolv om dessa inte skrapas och torkas av för att förhindra pölbildning som torkar in senare.

20 grader dH hårdhet ger nästa 0,6 gram per lite av natriumvätekarbonat¹ mfl. olika natriumsalter efter en saltgenererad jonbytare, så nog fasen blir det kanter efter intorkande droppar/pölar på tex. en diskbänk eller en duschgolv även efter en avhärdare.

---

¹ då det mesta av den besvärande hårdgörande kalciumet är i form av kalciumvätekarbonat (Ca(HCO3)2) löst i vattnet, som vid upphettning omvandlas till olöslig kalciumkarbonat (CaCO3) och korkar igen saker som kaffebryggare och begraver värmeelement i röse av kalk i varmvattenberedare, samt omvandlar tvål och många andra anjontensider till en kletig massa (kalktvål) som inte har någon tvättande verkan utan tvärt om, förvärrar det med att själv agera som väldigt besvärlig 'smuts'.

X xxargs skrev:
Hur hårt vatten har du - dvs. hur många tyska grader (grader dH) är det.
26 grader dH tror jag, så mycket hårt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.