Hej,

Vi har just köpt ett hus från sent 50 tal. Det har inte drenerats eller gjorts desto mer för att föra bort regvattnet från huset, där av bla. mossan i gräsmattan. Vi ämnar inte göra någon professionell dränering av huset i detta skede så jag tänkte lösa det på egen hand nu till först.

Då vi städade uthuset så hittade vi två stycken längre svarta PVC, eller nån form av plats rör, som jag så där snabbt satt fast i stupröret för att leda bort regvattnet lite längre. Men som ni ser på bilden så lutar inte röret just nu direkt neråt, och så ser det hemskt ut då röret ligger ovanpå gräsmattan.

Det går ett dike längs med vägen som jag tänkte att jag kunde använda mej av. Så min ide är att ta bort sten plattorna (och på samma gång räta upp och lägg ner en markduk), gräva ner platsröret, eller någon annan typ av plaströr, under marken till diket så att det sluttar bra och leder bort vattnet.

- Är detta alls en bra ide?
- Behövs det någon speciell typ av rör, tjocklek, material, etc. Eller kan jag använda det jag har?
- Jag hade tänkt gräva ner det ca. 10cm men behöver jag gräva ner röret ännu djupare med tanke på tjälen?

Tack!

• Svart plaströr kopplat till stuprör ligger ovanpå gräsmatta och stenplattor, i en trädgård med träd och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräv ner riktiga 110 markavloppsledningar till diket om du får - annars en stenkista.

Ingen stööre vits att gräva djupare, om du inte gräver ned det lååångt, typ minst en meter. Det kommer att fungera även om marken är kall, för det mesta. När det sipprar ned smältvatten på vintern så kommer det att frysa och bli en beläggning i röret. När det kommer större mängder vatten vid snösmältning så kommer det vattnet att vara så "varmt" att det även tinar upp isbeläggningen.

Vi har dagvattenrör nedgrävda ca 15 - 20 cm till fritidshuset sedan 4 år, det har fungerat hittils.

Men se till att ha 110 mm rör, Det ger en viss marginal till frysning. Och sätt lövsilar, så du inte får stopp i röret under mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.