Jag har idag en hydrofor med manuell luftinjektion i stugan. Lite meck att fylla på luft så jag har länge tänkt att mecka in en hydropress. Måste dock ha hydroforen för att syresätta vattnet till filtren så den måste bli kvar.
Nu börjar även tryckvakten strula så dags att göra nått.
Så frågan är om det är nått problem med att bara koppla in en hydropress direkt efter hydroforen och en ny tryckvakt till denna som får ersätta den gamla.
( Alternstivet är såklart en ny lufinjektor och automatisk avluftning och nybtryckvakt till den gamla men det ser gammalt och jobbigt ut att släppa på dom gamla ärjade kopplingarna...)
Så frågan är om det är nått problem med att bara koppla in en hydropress direkt efter hydroforen och en ny tryckvakt till denna som får ersätta den gamla.
( Alternstivet är såklart en ny lufinjektor och automatisk avluftning och nybtryckvakt till den gamla men det ser gammalt och jobbigt ut att släppa på dom gamla ärjade kopplingarna...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra att göra som du tänkt. Men, problemet med luftpåfyllning kommer du ändå inte ifrån tyvärr. En hydropress använder också luft för att trycksätta vattnet. Skillnaden är bara att det sitter ett gummimembran mellan luften och vattnet. Så luften måste fyllas på med jämna mellanrum där också.
Jo det vet jag men nu är det så att luften tar slut rätt som det är och då går borrhålet på typ 1ggn i minuten och sliter på pumpen.... Gött då att ha en hydropress så ja slipper just det stressmoment där och då att krypa ner i källaren och fylla på luft.
Det du ska se upp med på din skiss är att tryckströmbrytaren inte ska ha någon avstängning mot pumpen/brunnen. Med tanke på att du skrev efter hydroforen, du kanske har det rätt med inkommande från vänster bara så du tänker på det.A Arne999 skrev:Jag har idag en hydrofor med manuell luftinjektion i stugan. Lite meck att fylla på luft så jag har länge tänkt att mecka in en hydropress. Måste dock ha hydroforen för att syresätta vattnet till filtren så den måste bli kvar.
[bild]
Asså först matas hydroforen , (där tryckvakten nu sitter) sedan vidare till hydropressen och där tänkte jag sätta den nya tryckvakten. Spelar det nån roll exakt var den sitter ? Det är ju samma tryck ?
Trycket är samma bara du inte har någon kran, ventil som kan stängas mellan pump och brytare. På din skiss har du ju en sån och därför kanske du kan sätta brytaren där den var tidigare.A Arne999 skrev:
Köpte ett kit nu och när jag pusslar med kopplingarna är jag inte helt med...
Som jag förstår det så ska vatten in via backventilen och sedan ut via den stora kranen. (inte bara sitta pararellt med huvudledningen som jag trodde... som jag har i huset där ja bor...)
korrekt?
Sedan fattar ja ju inte hur vakten ska sättas på Muttern sitter fix och den har ju nån "kona" som ser ut att passa men finns inte en chans att gängorna möts ?? eller är ja helt ute i det blå?
Som jag förstår det så ska vatten in via backventilen och sedan ut via den stora kranen. (inte bara sitta pararellt med huvudledningen som jag trodde... som jag har i huset där ja bor...)
korrekt?
Logga in
Skapa konto
Sedan fattar ja ju inte hur vakten ska sättas på Muttern sitter fix och den har ju nån "kona" som ser ut att passa men finns inte en chans att gängorna möts ?? eller är ja helt ute i det blå?
Logga in
Skapa konto
Inser nu att det blir enklare att koppla in hydropressen innan hydroforen... funkar det lika bra?
Hydroforen är alltså där för att syresätta vattnet och har en "luftkudde" i toppen där jag sprutar in vattnet. men när man då stänger av pumpen så blir det ju en luftkudde i direktkontakt med hydropressen känns spontant lite skummt...
(backventilen sitter väll på inloppet till hydropressen gissar jag,... )
Hydroforen är alltså där för att syresätta vattnet och har en "luftkudde" i toppen där jag sprutar in vattnet. men när man då stänger av pumpen så blir det ju en luftkudde i direktkontakt med hydropressen känns spontant lite skummt...
(backventilen sitter väll på inloppet till hydropressen gissar jag,... )
Logga in
Skapa konto
Delvis sant. Gött att slippa paniken att fylla luft så fort det är slut på luft i tanken. Med hydropressen slipper jag ju nojja mig för att borrhålspumpen går på typ 100ggr mer när luften är slut.
*A Arne999 skrev:Jag har idag en hydrofor med manuell luftinjektion i stugan. Lite meck att fylla på luft så jag har länge tänkt att mecka in en hydropress. Måste dock ha hydroforen för att syresätta vattnet till filtren så den måste bli kvar.
[bild]
Två hydroforer i serie för att den första inte fungerar så bra tycker jag inte är en bra lösning. Föreslår att den befintliga hydrofortanken görs drifduglig på fölkande sätt.
Skaffa en oljefri tryckluftskompressor, t ex Biltema tystgående för ca 1500 kr.
Installera ett T-rör där manometer sitter. Sätt manometern på en anslutning och en avstängningsventil på den andra. Efter ventilen installeras en anslutning för tryckluftslangen från kompressorn.
Rengör eller installera nytt vattenståndsglas så att vattennivån tydligt kan avläsas.
Töm hydrofortanken helt på vatten. Det underlättas av att några tappställen står öppna.
Fyll på vatten igen med stängda tappställen och notera nivåerna för start och stopptrycken med varaktiga markeringar på eller vid vattenståndsglaset. Justera förslagsvis för START 2 Bar och STOPP 4 Bar. Läs av nivå och tryck. Rätt tryck motsvaras alltid av viss nivå. Är nivån högre har luft förlorats.
Antag att vid ett tillfälle är trycket 3 Bar. Då skall vattennivån vara mitt mellan start- och stoppninvån. Är nivån högre så tappa av vatten till rätt nivå som motsvarar trycket innan avtappningen och fyll på tryckluft till den lägre nivåns rätta tryck.
Nu har du en hydrofor med större kapacitet än en hydropress för lång framtid.
Lycka till.
*
Nu har jag installerat och allt verkar funka ok. Har ju kvar gamla tryckmätaren och ser ju att den visar typ 3.5bsr när den nya visar 4.5. har alltid haft den gamla upp i 5 innan den slagit av vilket har gett "normalt tryck "
Den nya slår nu av vid 4.5 (kan ju justera upp) och det är väldigt lamt tryck i vattnet så känns ju lite skummt. Vad är standard att ha ?
Den nya slår nu av vid 4.5 (kan ju justera upp) och det är väldigt lamt tryck i vattnet så känns ju lite skummt. Vad är standard att ha ?
Klicka här för att svara