Hejsan! Ska föröka skriva det här så man förstår haha

Så jag har fått lite problem hemma och skulle jätte gärna ta emot tips och bolla lite ideer

Så mitt avlopp är rätt så gammalt och ja det ska göras om och jag samlar på mig material och försöker läsa på och prova mig fram så mycket som möjligt man lär ju sig av sina misstag

Just nu är det två brunnar ute och en är till skiten och duchvatten och handfatet i badrummet och den andra är till köket och dräneringen även till ett gammalt gjutet badkar i källaren.

Men nu ska jag komma till problemet det är så att vasken i källaren har börjat bubbla rätt så mycket och ja jag vet att det är ju stopp nånstans men det rinner ju ut men var tar det vägen ?, det kommer inte in till den ena brunnen som det ska göra, och idag såg jag att det var för mycket vatten och att det blev mer vatten när man spolade vatten i golvbrunnen i källaren (gjutjärns brunn) så jag fyllde upp det gjutna badkaret i källaren cirka 200l med vatten släppte proppen i badkaret. Sen kollade jag i gjutjärns brunnen och det forsade upp vatten och sen sa det slurp och det ran iväg nu är det bra nivå i gjutjärns brunnen igen och det går att spola vatten i köket utan att det kommer upp vatten, men dom här 200L i badkaret har jag ingen aning var det tog vägen inte i brunnen iallafall haha, såg nån timme senare att det var lite vatten i röret i brunnen ute där vattnet ska rinna ut men det var snustorrt inan. Men inga 200l har kommit ut

Så det jag oroar mig för är att det är under golvet i källaren som det är nåt problem men då borde det väll ha luktat fukt ? man hade väll sätt att det var fuktfläckar eller vatten på golvet i källaren? Eller luktat avlopp minst ?

Så jag tog spaden och började gräva utanför mellan huset och avloppsbrunnen grävde cirka 1,5 meter djupt och 2 meter brett och jag tyckte att det började lukta lite avlopp så som det luktar inte skit men avlopp. Inget vatten hittade jag i marken men jag tyckte jag kände den där unka lukten fram och tillbaka

Jag började inte gräva vid brunnen jag började gräva mellan huset och brunnen där jag misstänker att det är nåt fel men hittade inget rör

Varför började jag där undrar du som läser? Jo jag har haft en sugbil ute hos mig för några veckor sen för jag har typ haft det här problemet ett tag men efter vi sög ut alla brunnar i källaren och dom ute så har det funkat klockrent

Dock när vi sög ut Brunnen ute alltså avloppsbrunnen så fastnade slangen i röret rejält och gick inte att få ut, var tvungen att knyta en lina runt slangen och bogsera bort den med en bil 🤣

Obs det här problemet jag har varit då också så det orsakades inte av den här slangen, men jag tror att där slangen fastande, ungefär mellan huset och avloppsbrunnen var där jag försökte gräva för jag tror röret är av där, tror du jag är på spåret ?

Tänker att det är av eller en stor spricka som gör att jord och skit fastnar där men det har bildats en ficka som vattnet kan samlas och när jag tömde ut badkaret på 200l så släpptes jorden och grus så det kan komma ut vatten igen tills det ramlar ner jord i sprickan på röret så det blir igensatt igen kan jag ha rätt ? Låter det mest logiskt? Och ska jag fortsätta gräva ?

Är väldigt ung och sparar alla ören jag kan så jag kan renovera huset jag bor i men allt är ju så jädrans dyrt och vägrar ta ett lån, så att fixa allt tar ju sin tid men det blir nog värt det i slutändan


Hoppas jag har förklarat så bra som möjligt och att du som läser förstår har även lite dyslexi så kan blanda ihop ord så får ursäkta för felskrivningar MVH!
 
Filma avloppen så får du en överblick.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.