Hej,

Mitt första inlägg här, och skulle behöva rådfråga om ett vattenrör.

På lantstället har en rörmokare dragit ett vattenrör i en kabellist. Det ser väldigt klumpigt ut och jag vill byta ut listen mot en tunnare variant. Jag har mätt och det ska gå bra, förutom i hörnet där det blir lite lite tight.

Vad jag kan läsa på röret är det ett PE-Xa rör, 12x1,7 mm.

Min fundering är, hur styva är dessa rör? Finns det lite rum för att rucka lite på dem och kanske få in röret lite mer mot hörnet eller är de stenhårda?

Jag har ej tagit bort någon list ännu för vill först reda ut möjligheterna :-)

C
De är hyfsat styva, ja, och försöker man böja dem för snävt är det risk att du får ett veck i röret. Uponor rekommenderar en minsta böjradie på 5 x ytterdiametern = 60 mm i ditt fall.

C cpalm skrev:
De är hyfsat styva, ja, och försöker man böja dem för snävt är det risk att du får ett veck i röret. Uponor rekommenderar en minsta böjradie på 5 x ytterdiametern = 60 mm i ditt fall.
Tack @cpalm
Då låter det som att det finns inte så mycket utrymme utan jag är ganska låst till hur rörmokaren böjt röret.

Om jag gör en enkel beräkning baserat på den böjradie du skriver så bör avståndet från hörnet på väggen till rörets yttersida (kanten in mot rummet) vara ungefär 4,2 cm. Om nu rörmokaren använt 60 mm.

Jag får ut till landet och försöka mäta.
Tack för hjälpen, då vet jag lite mer iaf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.