Hej! Jag har köpt ny tvättmaskin + torktumlare från Samsung och vill helst installera båda maskinerna där torktumlaren stod själv förut. Går det att koppla in båda mha någon form av koppling där torktumlaren har sitt avlopp nu? Behöver jag någon form av y-rör med backventiler eller klarar maskinerna detta på egen hand?

För info är avloppsröret 89 cm över golvet där torktumlarens gråa avloppsslang är inkopplad till vänster i bild.

Edit: ska försöka göra bilden lite ljusare...

• Vit tvättmaskin under en arbetsbänk, med avloppsslangar och ett vattenpass ovanpå, i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tvättmaskin under bänk med grå avloppsslang inkopplad, vattenpass och rengöringsprodukt syns ovanpå bänken, mot vit vägg.
    Skapa konto
BirgitS
Du behöver nog ett vattenlås någonstans mellan avloppsstammen och tvättmaskinen så att avloppslukt inte går bakvägen in i tvättmaskinen.

Vad är det för dimension på nuvarande avloppsrör?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tack, bra poäng med avloppslukt; det har inte varit något problem tidigare så det har jag inte ens tänkt på. Det händer någon gång om året att det luktar och det kan ju vara detta avloppet det beror på!

Avloppet mätte jag till 160 i omkrets så runt Ø 25 mm.

Men bortsett från ev. lukt, vad behöver jag för att koppla tvätt tillsammans med tork (som är inkopplad på bilden)?

Hmm, möjligtvis bildar den tunna slangen från torktumlare till avloppet sitt eget "vattenlås" när den ligger slingrad på golvet. Kan jag nog fixera med lite silvertejp på baksidan

BirgitS
B Bj0rnen skrev:
Avloppet mätte jag till 160 i omkrets så runt Ø 25 mm.
Jag tror det är mindre än vad tvättmaskinernas slang är, vår verkar vara 30 mm, och det är nog inte så bra att strypa det till mindre.

Här är en Y-slangnippel avsedd för att koppla in torktumlaren på rör avsedda för tvättmaskin:
https://faluplast.se/produkt/8055490
Här är en spilltratt med vattenlås avsedd för inkoppling av tvättmaskin: https://faluplast.se/produkt/8082441
Det är exempel, det finns andra liknande produkter både från Faluplast och andra tillverkare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag mätte 160 mm i omkret på utsidan av röret så det kan nog vara närmare Ø 20 mm inuti, ser ut att vara ungefär samma på avloppsslangen från min tvättmaskin.

Angående Y-slangnippel från Faluplast så hoppades jag att det framgick i bild o text att jag inte har plats med en spilltratt i nuvarande installation:

Y-slangnippel i PP-plast för anslutning till avloppssystem, visas med specifikationsnummer och användningsområde för kondenstumlare/torktumlare.
Skapa konto

Men det var intressant att läsa lite längre ner i deras instruktioner:

> Viktigt:
> Under vissa förhållanden kan det uppstå återströmning av vatten till kondenstumlaren.
> Om torktumlaren är placerad bredvid tvättmaskinen (sk side by side) bör backventil användas.

Så det behövs nog någon form av backventil gissar jag

BirgitS
B Bj0rnen skrev:
Angående Y-slangnippel från Faluplast så hoppades jag att det framgick i bild o text att jag inte har plats med en spilltratt i nuvarande installation:
Fast nuvarande installation med ett rör mitt på väggen kanske kan göras om?
Ser det inte konstigt ut nu?

Jag har aldrig haft en tvättstuga förut så det vet jag inte :-)

Så här är hela kopplingen till avloppet

• Tvättstuga med tvättmaskin, avloppsrör och två randiga tvättkorgar. En handduk hänger över avloppsröret.
    Skapa konto
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
Okej, det är nog mer vanligt att man har avloppsröret någorlunda nära golvet så att det blir lite mer osynligt, men med stammen så synlig spelar det ju inte så stor roll.

Men på något sätt bör du nog ha ett vattenlås någonstans. Går det att flytta om bitarna i den lodräta stammen så att anslutningen för tvättmaskinen och torktumlaren hamnar längre ner?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.