Hej,
Jag har ett litet bekymmer som innebär att jag skulle vilja dra ett 20mm pex rör i rör i överkant av en regel med en stigning ca 30 cm ganska abrupt och fortsätter sedan med en långsam höjdsänkning, ca 20 cm över 3.5 meter och sedan stiger jag igen till närmsta element där jag kan lufta. Kommer jag att få problem med det här? Till vattnet borde vara ok tror jag med en sådan långsam stigning men återvattnet kan vara värre. Är det ngn som har en känsla för vad man kommer undan med? Det är ett vattenburet värmesystem det handlar om?

M V H

Sven

Hej Sven,
om jag förstår din fråga rätt så är du orolig för att få en luftficka i röret där det går upp över regeln och sedan ned igen?
Så länge luftningsventilen på elementet är högsta punkten ska det inte vara några problem. Detta baserar jag på hur mina prisolrör till värmen är dragna i källaren . Det går lite upp och ned och korsar andra rör med ganska branta vinklar (ca 90 grader). I mitt fall är rören ganska smala, 15 mm koppar.

Högsta punkt är ett element men jag har ett rör som går upp en bit först 30-40 cm och sedan ner en bit 20-30 cm innan det stiger mycket mer till ett element. Det är den lokala stigningen jag är orolig för men eventuella bubblor följer kanske med i röret?

Regeln är att aldrig ha någon luftficka på rören, det får du i detta fall och det kan orsaka problem med att du inte får fram någon värme till radden. Ingen rörkrökare som jag känner hade gjort på detta vis och jag tycker inte du ska det heller. Men om du gör det finns det lite knep för att få det att fungera.

När du fyller på systemet ska du cirkulera vattnet med rätt högt tryck tills det inte finns några bubblor kvar, så gör man vid en del solvärmeinstallationer tex.

ska betydligt mer än så för att bilda en luftficka som bromsar kretsen.
Luften hamnar i radiatorerna.

Blumbern skrev:
ska betydligt mer än så för att bilda en luftficka som bromsar kretsen.
Luften hamnar i radiatorerna.
Det ska man inte vara säker på, vattnet går enklaste vägen dvs via nån radiator utan luftfickor på rören.

Det kan gå att få igång cirkulationen genom att stänga övriga radiatorer och köra pumpen på full effekt. Men det luktar hempul, varför inte göra rätt?

jag kanske har hunnit gjortett 50 tal berg och dal bane-dragningar där det krävts och satt luftningar vid flödesnedgången efter högsta horisontella ledningen, vill ju vara fackmannamässig. Men det kommer aldrig nån luft ur dom luftningarna. Annars tycker jag att det kan väl få lukta hemmapul. Mannen i fråga skulle jag gissa är just hemmapulare och ett eventuellt problem som kan lösas av en hemmapulare rätt enkelt. De känns inte lika drygt som att behöva tex riva grejer för att ett pex ska få en så spikrak bana som möjligt=)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.