2 090 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Avstick på 1"-rör?
Har för mig att jag sett någon form av klämringskopplingar som också funkar på järnrör. Man kapar järnröret och sätter dit den nya kopplingen och drar åt. Gammal färg bör tas bort.
Har inte använt detta själv utan bara sett det tidigare när jag bodde i en bostadsrätt i ett 50-tal hus där en del ombyggnad gjordes i tvättstugan.
Har inte använt detta själv utan bara sett det tidigare när jag bodde i en bostadsrätt i ett 50-tal hus där en del ombyggnad gjordes i tvättstugan.
Jo, jag har använt sådana. Två sådan plus två korta bitar 22mm rör plus ett klämrings-ROT-T-kors i mitten? Låter inte billigt. Man kan ju gänga rören förstås, men då vet jag inte vad man skall ha för grejer som man får dit. Det går inte att skjuta rören i längsled. Någon slags unionkoppling?
Har länge varit sugen på att köpa Julas gängsats...
Men det går att få dit unionskopplingen alltså? Låter ju bra i så fall.
Tycker att det borde finnas något elegantare sätt, men kan inte komma på vad.
Tycker att det borde finnas något elegantare sätt, men kan inte komma på vad.
No-tap men det är inte billigt... Du behöver iofs inte ens tömma systemet.. Bara att skruva på borra och dra det nya röret...
Men jag skulle ha kört med klämkopplingen, har ett par sådana i mitt hus, funkar kanon. Försök inte gänga ett 1tums rör som sitter fast i taket... Det går men det är inte värt jobbet...
Klicka här för att svara